De båda it-jättarna uppger i ett pressmeddelande att de ska ”föra samman IBM Cloud och Watson-tjänster med produktivitetsverktyget Salesforce Quip och Salesforce Cloud Einstein för att företag ska kunna samverka med sina kunder mer effektivt och med djupare insikter”.

Läs mer: Chattbotten både stjärnsäljare och klagomur när kundmötet flyttar till sociala medier

Med AI-driven prediktiv analys ska företagen kunna skapa personliga interaktioner med kunderna, baserade på de senaste samtalen eller chattarna, skriver IBM och Salesforce.

De båda företagen har samarbetat tidigare, men nu flyttar de upp varandra ett snäpp i sina partnerprogram och blir strategiska partners. Ginni Rometty, IBMs vd, säger:

– Det här utvidgade partnerskapet bygger på den kombinerade kraften hos Watson och Einsten och ska hjälpa företagen att ta smartare affärsbeslut.

Läs merSå hjälper AI hissen att gå hela vägen upp

Salesforce vd Marc Benioff säger i en kommentar att de båda it-jättarna med sitt partnerskap utnyttjar kraften i molnet och i AI.

– Det här skapar ännu mer innovation och ger företag möjlighet att koppla ihop sig med sina kunder på ett helt nytt sätt.