Detta enligt analysföretaget Canalys som vidare uppger att försäljningen drivs av uppgraderingsbehov på operatörscentrerade marknader där Apples installerade bas redan är stor, och kunder kan betala av telefonen över ett antal månader.

Anmärkningsvärt är vidare att av de 29 miljoner Iphone X som levererades under fjärde kvartalet, så stod Kina för sju miljoner.

Läs mer: Alla mot Apple – därför hånar rivalerna Iphone

– Det är imponerande prestation med tanke på priset på 999 dollar, men det är ändå lite under branschens förväntningar, säger Ben Stanton, analytiker på Canalys, i en kommentar.

– Apple kämpade med leveransproblem i början av november, men uppnådde ett stort lyft i produktionen sent i november och i december. Det här gjorde att de kunde möta och till och med överträffa efterfrågan på en del marknader vid slutet av kvartalet.

En stor fördel för Apple är, säger Stanton vidare, att Apples användare i allt högre grad inser värdet på sina gamla smartphones, och väljer att byta in dessa för att kompensera för det höga priset på Iphone X.

Läs mer: Så hyllas supermobilen Iphone X av analytikerna

Den höga prislappen tillsammans med att det var en ”splittrad lansering” då även Iphone 8 släpptes har dock haft en påverkan på försäljningen.