När siffrorna för hur mycket lobbyverksamhet som bedrivits i Vita huset presenteras är det för första gången ett it-företag som är den största aktören. Googles moderbolag Alphabet lade under 2017 hela 18 miljoner dollar på att lobba för lagstiftare. Det är 17 procent mer än föregående år. Det skriver The Register.

Sökjätten är dock i gott sällskap av sina branschkollegor. Amazon har inte direkt hållit hårt i sin Washington DC-plånbok heller. 13 miljoner dollar har spenderats, även det en ökning med 17 procent.

Läs också: Miljardböter till chippjätte efter förbjudet avtal med Apple

Facebook slängde in 12 miljoner dollar i lobbypotten, vilket är 32 procent mer än året före, och Apple ökade på sin påverkanspeng med 51 procent, till 7 miljoner dollar. Oracle, med 11 miljoner dollar, och Microsoft, med 9 miljoner dollar, har också varit flitigt bidragande till att smörja smörjningsverksamheten.

De siffror som redovisas är bara den direkta lobbyverksamheten. Utöver det läggs även stora pengar på mer indirekt lobbying, och stora donationer till kampanjer ingår inte heller i de redovisade siffrorna.

Läs också: Fortsatt politisk strid om nätneutraliteten i USA

En förklaring till att it-jättarna varit så flitiga lobbyister just i år är så klart att det är första året med Donald Trump som president. Han svingar ofta mot internet, och inte minst är hans strikta invandringspolitik inte särskilt populär hos it-jättar som är i stort behov av duktig arbetskraft från världens alla hörn. Och för bolag som Facebook och Google, där en stor andel av intäkterna kommer från onlineannonsering, skulle regleringar påverka resultaten i hög grad.