Wipro fortsätter dammsuga Norden

Indiska konsultjätten Wipro har tecknat ett flerårigt avtal med danska städutrustningsbolaget Nilfisk.

Det nordiska avtalet ingicks i juni 2017 och innebär bland annat att Wipro ska implementera affärsprocesstjänster inom ekonomi och redovisning, marknadsföring samt utvalda it-tjänster till kunder på över 45 orter runt om i världen.

– Detta strategiska samarbete med Nilfisk känns väldigt spännande. Wipro är en global föregångare inom att förse företag i hela världen med nästa generations affärsprocesstjänster och jag är säker på att vi med vår dokumenterade kompetens på detta område kommer att skapa betydande nytta för Nilfisk, säger Wipros Nordenchef Carl-Henrik Hallström.

– Vårt samarbete med Wipro ligger helt i linje med Nilfisks strategi, som bland annat syftar till att öka lönsamheten, exempelvis genom att införa skalbara och standardiserade affärsprocesser samt arbeta med kostnadsoptimering, säger Karina Deacon, vice vd och finansdirektör på Nilfisk.

Tieto ligger kvar i Nynäshamn

Konsultjätten Tieto har tecknat ett nytt avtal med Nynäshamns kommun om leverans av heltäckande it-tjänster. Kontraktet är värt omkring 43 miljoner kronor och löper över fyra år, med möjlighet till förlängning i upp till fem år.

Tieto har ansvarat för Nynäshamns it-drift sedan 2011 och vann förnyat förtroende för ett utökat åtagande. Den här gången, till skillnad mot i Södertälje, efter en offentlig upphandling. Det nya avtalet innefattar bland annat användarnära tjänster som it-arbetsplatser, drift av nätverk, applikationer, system och service desk och träder i kraft den 1 april.

– Med Tietos hjälp kan vi ta vara på digitaliseringens möjligheter på ett sätt som både förbättrar stödet till medborgarna och ökar effektiviteten. Det här avtalet säkerställer att vi förblir en framåtlutad kommun som hela tiden utvecklar sig i takt med samhället, säger kommunens it-chef Per Österberg.

– Vi är väldigt stolta över att Nynäshamn kommun återigen valt Tieto som digitaliseringspartner. Med vår erfarenhet av kommunens digitaliseringsresa och genom att agera som kommunens operativa it-avdelning kan vi förenkla arbetet för dess medarbetare och leverera ännu bättre digitala tjänster till medborgarna, säger Mats Brandt, chef för offentlig sektor på Tieto.

Salesforce ger ny fart till Jetpak

Jetpak har valt att plocka in Salesforce för att modernisera sin försäljning, kundhantering och marknadsföring. Implementeringen har skett med hjälp av partnern EINS, och ger framför allt större möjligheter för transportbolaget att möta kunden samtidigt som all kunddata samlas på en enhetlig plattform.

Sales Cloud har varit i full drift sedan november och nu är även Pardot och AI-tjänsten Einstein aktiverade.

– Jetpak har en komplex organisation med väldigt många kunder och uppdrag, vilket visar på styrkan och flexibiliteten i våra produkter. Samtidigt ser vi stora möjligheter för dem att nå nya nivåer med AI- och automationslösningarna, säger Baman Motivala, Nordenchef på Salesforce.

– Tidigare var supportavdelningarna helt fristående från sälj och många på säljavdelningen satt med egna kunddata lokalt på sina datorer. Med Salesforces lösning är allt integrerat och lätt att arbeta med. Att använda oss av en molnlösning var ett starkt önskemål från oss för att kunna komma åt alla data överallt, berättar Petra Lindroos, crm-koordinator på Jetpak.

Milco Österholm, vd på EINS Consulting, konstaterar att implementeringen gick bra:

– Vi fick komma in tidigt i projektet och fick lära oss Jetpaks processer för att se vad som gick att göra och rekommendera olika lösningar. Trots en komplex organisation var det en väldigt smidig process, där Jetpak ska ha en eloge för sina väldigt tydliga krav och snabba beslut som gjort det hela väldigt smidigt, säger han.

Candidator blir STF:s digitala vandrarhem

Svenska Turistföreningen, STF, har valt Candidator som partner för it-drift och support till organisationen som har 300-600 användare, lite beroende på säsong.

– Samarbetet ger oss bättre möjlighet att fortsätta utveckla och driva vår it-strategi samt frigöra tid för vår it-avdelning, så att de kan fokusera på att utveckla mer verksamhetsdrivande it-frågor på våra boenden som i slutänden gynnar våra medarbetare och medlemmar, säger Magnus Ling, generalsekreterare för STF och utvecklar:

– Det är viktigt för oss att vi har en säker it-drift nu, men också inför framtiden. Candidator valde vi för att de ligger i framkant inom sitt gebit, tänker hållbart med att de använder sig av 100 procent grön el i sina drifthallar, men också mycket för deras personliga engagemang och att de vill arbeta i en nära relation i ett sant partnerskap.

– Vi är otroligt stolta att få Svenska Turistföreningen som kund. Det är en organisation som många svenskar har en relation till. Det är en omfattande geografisk spridd verksamhet, och med det unika geografiska utmaningar som ställer särskilda krav på oss som leverantör. Men att veta att det är vi som levererar it-lösningar till Svenska Turistföreningen när man besöker en fjällstation eller en fjällstuga, långt ifrån all civilisation, känns nästan overkligt. Vi kommer att göra vårt allra bästa för att de blir overkligt nöjda med oss som leverantör, säger Candidators vd Johan de Verdier.

Mer UC för Telecomputing

Affärs- och kreditinformationsföretaget UC har tecknat ett avtal med Telecomputing för leverans, drift och övervakning av den interna it-miljön. Det innebär ett helhetsåtagande avseende hantering av arbetsplatser och skrivare, applikationsdrift, Office 365, servicedesk, lokalt supportstöd, hantering av konferensrum samt lagring och backup.

– Vi upplever att Telecomputing har ett bra och komplett erbjudande kring hur de tjänster vi efterfrågar kan levereras baserat på lång erfarenhet. Vi värderar deras proaktivitet och lösningsorienterade synsätt högt. Dessutom har det inledande samarbetet fungerat bra, de är ISO 27001-certifierade och vi uppfattar att de har väldigt hög kompetensnivå när det gäller klienthantering, säger Anders Hugosson, vd på UC.

– Vi är både glada och stolta över att UC väljer oss som sin helhetsleverantör av intern-it. Det bekräftar att vi inte bara har erfarenheten och kunskapen utan även en mycket god förståelse för våra kunders olika verksamhetsbehov, säger Johan Magnusson, tf vd på Telecomputing.

Telenor testar nytt med Clas Ohlson

Från och med mars ska operatören Telenor sälja tjänster och produkter i vissa utvalda Clas Ohlson-butiker. Tanken är att kunderna ska få tillgång till ett komplett sortiment inom telefoni, bredband och tillbehör samt service.

Initialt gäller pilotprojektet sex butiker där Telenor kommer att finnas på plats med egna säljare vid en särskild station i anslutning till multimediaavdelningen.

− Vi är väldigt glada att kunna välkomna Telenor in i våra butiker. Jag tror att våra kunder såväl som Clas Ohlson och Telenor har mycket att vinna på ett samlat erbjudande under ett tak. Det här är ett nytt och spännande sätt för oss att erbjuda en helhetslösning som vi tror har stor potential, säger Fredrik Uhrbom, Sverigechef på Clas Ohlson.

De sex pilotbutikerna är Drottninggatan (Stockholm), Trollhättan, Västra Frölunda (Göteborg), Väla (Helsingborg), Emporia (Malmö) samt Gränby (Uppsala).

– Med samarbetet kan våra säljare möta fler kunder i en relevant, ny typ av miljö. Telenor och Clas Ohlson kan bli starkare tillsammans och ge kunderna en ännu smidigare vardag med smarta uppkopplade tjänster, säger Ulrika Steg, chef för Telenors butiker och kundservice.

IFS fikar i Karlstad

Affärssystemleverantören IFS har tagit hem en affär med det svenska kafferosteriet Löfbergs, som ska implementera IFS Applications för att garantera en snabbare marknadsledtid för sina kaffeprodukter. Systemet ska även innehålla stöd för prediktiv analys samt digitaliserad och automatiserad processhantering.

– Vi behövde en global affärssystemlösning med ett tydligt fokus på processtillverkning för matindustrin tillsammans med servicehantering. Med IFS kan vi integrera alla nyckelprocesser kopplade till produktutveckling och få en bättre översikt över alla våra produktionsanläggningar och operationer. Detta kommer förbättra vår marknadsledtid avsevärt för hela vårt utbud av högkvalitativa kaffeprodukter, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs.

– Vi är glada att Löfbergs valt vår lösning för att få bättre synlighet i sin affärsverksamhet. IFS Applications är det perfekta valet för företag inom matindustrin, tillverkning eller grossistbranschen och erbjuder industrispecifika funktioner och verklig insikt i såväl lokala som globala operationer, säger Glenn Arnesen, vd för IFS Scandinavia.

Göteborg nästa för finska lägenhetshotellen

Finska Forenom, som nyligen etablerade sig stort i Stockholmsområdet med ett hus i Flemingsberg, fortsätter att storsatsa i Sverige och öppnar ytterligare ett kontor. Denna gång i Göteborg, och i samma veva har man även rekryterat den tidigare affärsområdeschefen på Göteborg & Co, Cajsa Engström.

Hennes uppdrag blir att öppna ett regionalt kontor i Göteborg och etablera boendealternativ i hela regionen. Forenom har sedan tidigare varit närvarande i området genom sin affärsgren Project accommodation som hjälper företag att hitta boende på orter där vi inte har lokala kontor. Cajsa kommer att bli ansvarig för hela Västra Götaland samt Norra Halland.

– Göteborg växer fort och många företag är i behov av hjälp när det kommer till boende. Forenom har en framgångsrik historia i många städer runt om i Norden, och det ska bli en intressant resa att få vara med på i min egen hemort. Jag ser fram emot att underlätta för Göteborgs, samt övriga västsvenska, företag att locka kompetent personal till regionen, säger hon.