I dessa dagar när datamängderna skjuter i höjden talas det allt oftare om martech – det vill säga programvaror och molntjänster för till exempel marknadsföring, kundvård, marknadsautomation och annonsering – för att kunna dra nytta av all information i sin verksamhet.

Läs mer: Skriande behov av dataanalytiker på marknadsavdelningarna

Nyhetssajten Martech Advisor har undersökt investeringarna som gjorts i martech-bolag under 2017, och bland annat kommit fram till vilka bolag som fick de största riskkapitalinvesteringarna.

Här är topp 10:

1. Applovin: 841 miljoner dollar. 
2. Unify: 400 miljoner dollar. 
3. Slack: 250 miljoner dollar. 
4. Magento: 250 miljoner dollar.
5. Reddit: 200 miljoner dollar. 
6. Squarespace: 200 miljoner dollar.
7. Qualtrics: 180 miljoner dollar. 
8. MediaMath: 175 miljoner dollar.
9. Pinterest: 150 miljoner dollar. 
10. ZetaGlobal: 140 miljoner dollar.

I övrigt kan konstateras från undersökningen att det totalt investerades 8,8 miljarder dollar i över 400 företag. De allra flesta bolag som fick investeringar är baserade i USA (81 procent).

Läs mer: Undersökning: Svenska storföretag snålar på teknik för marknadsföring

De som gjorde flest investeringar var molnleverantören Salesforces riskkapitalgren Salesforce Ventures, följt av investmentbolaget Accel Partners.

Missa inte eventet alla pratar om: Webbdagarna Stockholm 20-21 mars 2018 »