Konsultjätten Sigma har under den senaste tiden satsat på att starta olika specialistbolag. I dag slår man på stort med det senaste bolaget. Den här gången handlar det om en sammanslagning av Sigma Society och konsultmäklaren Assistera.

Det nya bolaget kommer från och med idag att verka under namnet A Society, och det nya bolagets vd Thomas Goréus, som tidigare ledde Assistera, säger att tanken med bolaget är att spinna på den nya gigekonomivågen.

Läs också: Vet du vad en gig:are är? Snart kanske du också blir en.

– Det här är egentligen ett svar på det som håller på att hända på marknaden. Om vi tittar framåt så ser vi att gigekonomin kommer att fortsätta växa och utvecklas, säger han och hänvisar till en rapport från Forbes.

– De räknar med att utvecklingen kommer att fortsätta. 84 procent av de tillfrågade hr-cheferna tror att den mest kvalificerade kompetensen kommer att finnas utanför den egna organisationen framöver. Vi har även sett att IT&Telekomföretagen räknar med att det kommer att saknas 70 000 experter om tio år. Vår ambition är att skapa en stark position på gigmarknaden och bli den nya tidens konsultbolag.

Thomas Goréus konstaterar att de sammanslagna bolagen blir en stor spelare.

Läs också: Sigmagrundaren köper Assistera – vill utmana Ework

– Tillsammans kommer vi att landa på en omsättning runt 1,2 miljarder kronor för 2017. Det innebär att vi har haft 35 procents tillväxt.

Bland huvudkonkurrenterna framöver kommer givetvis mäklarjättar som Ework och Zerochaos även fortsättningsvis återfinnas.

Vad är skillnaden mot tidigare, är ni inte fortfarande bara en av alla konsultmäklare?
– Det beror på vilken roll vi tar. Och det är skillnad på att vara i en köpande roll och en säljande roll. Vi säljer kompetens. Id ag vill stora bolag ha ett komplement till sina projekt, och där ska vi försöka vara en samlingsplats för de absolut bästa konsulterna.

Läs också: Hon ska hitta talanger åt konsultjätten – här är veckans chefsnytt

Och det är främst stora kunder som kommer att vara målgruppen för A Society. Thomas Goréus nämner försvarsindustrin, fordonsindustrin, bank och försäkring, logistik och handel som de viktigaste sektorerna där både Assistera och Sigma Society haft kunder.

– Jag får inte nämna kunderna vid namn, men alla de stora loggorna finns där, säger han.

Hur många är ni?
– Vi har i dagsläget runt 1 100 konsulter i uppdrag.

Geografiskt är verksamheten spridd med två kontor i Stockholm, samt ett i Göteborg, Linköping respektive Malmö. Dessutom har man kontor i Danmark, USA och Kanada.

Igår kväll var det releaseparty i Stockholm. I dag fortsätter A Society sin invigningsturné till Göteborg, och på onsdag blir det Malmö och på torsdag avslutas festligheterna i Linköping.

Sigma har som sagt satsat stort nyligen på att sjösätta egna specialistbolag, där man vill spetsa sig inom vissa områden.

Läs också: Svenska SAP stuvar om i toppen – här är veckans chefer

Finns det inte en ganska tydlig risk att ni konkurrerar med er själva i och med satsningen på A Society?
– Jo ibland blir det kanske så. Men Sigma är ett konsulthus, vi är konsultmäklare. De har sin personal på plats, och vi har resten av marknaden. Vi är mer av ett komplement som kan hjälpa till. Framför allt är vi ett sätt att öka tillgängligheten för kunderna.