När vi nu börjar lämna 2017 bakom oss kan man konstatera att det var det år som branschens ständiga upprepande av ordet digitalisering verkligen omvandlades till guld. För som vi har skrivit tidigare har det knappt funnits någon hejd på it-konsulternas framfart.

Och idag när bolaget som oftast är resultatmässigt bäst i konsultklassen, HiQ, redovisade siffrorna för fjärde kvartalet fick 2017 ännu mer vatten på sin succékvarn.  

– Det är vårt bästa år någonsin. Vi har aldrig omsatt mer, tjänat mer, delat ut mer till aktieägarna eller varit fler anställda, så det är väldigt många parametrar som ser väldigt bra ut, säger den påtagligt nöjda HiQ-vd:n Lars Stugemo.

– Det har varit et fantastiskt år. Framför allt efter sommaren märkte vi att det blev en ännu starkare marknad. GDPR, frågan om var man ska lagra data och inte minst att kunderna funderar mer och mer kring säkerhetsfrågor har hjälpt till. Och digitaliseringen påverkar alla företag, så det finns ett väldigt stort förändringstryck. Det påverkar verkligen alla när teknikutvecklingen springer på och företagen måste förändras.

Och det var inte bara helåret som gladde idag. Att marknaden under det andra halvåret var stark bekräftas dessutom av att HiQ:s fjärde kvartal är bolagets bästa någonsin. Lars Stugemo säger att det är svårt att peka ut någon enskild faktor som skulle vara den utlösande faktorn till rekordsiffrorna.

– För de som jobbar mycket med exempelvis GDPR så tror jag att de har en otrolig träff just nu. Men för vår del upplever vi snarare att det är väldigt bra på väldigt många ställen samtidigt. Att det dessutom är stark makro i ekonomin gör det så klart ännu bättre, säger han.

Läs också: Så mycket tjänar it-eliten – här är årets stora lönelista

Själva siffrorna då? Vid årets utgång hade HiQ 1 645 medarbetare ombord. Den siffran var 1 573 ett år tidigare. Årsomsättningen landade på 1,788 miljarder kronor, vilket är en ökning med 7,7 procent från fjolåret. Rörelseresultatet blev 214,4 miljoner kronor och rörelsemarginalen 12 procent. Under fjärde kvartalet orkade rörelsemarginalen ännu lite högre, till 12,6 procent.

– I större utsträckning breddar vi också våra samarbeten med våra kunder och ingår partnerskap. Under året sluter vi flera avtal som exempelvis digital partner, utvecklingspartner eller strategisk partner. Det ser vi bland annat med Skandia, Veikkaus, Destia, Awapatent och retailjätten Jula. När vi går in i 2018 är det med ett starkare HiQ än någonsin, säger Lars Stugemo.