Det som en gång var Motorolas smartphones fortsätter gå kräftgång. Sedan tre år tillbaka är de i Lenovos ägo och nu drar de ner den kinesiska hårdvaruleverantörens resultat senaste kvartalet (som annars visar på stark tillväxt inom både pc och datacenter).

Omsättningen för affärsområdet Mobile Business Group går ner med fem procent senaste kvartalet (som är det tredje i företagets räkenskapsår) jämfört med motsvarande period för ett år sedan. Det innebär en omsättning på 2,1 miljarder dollar.

Läs mer: Kan Motorola göra comeback på mobilmarknaden? Lenovo hoppas på utvecklarhjälp.

Två saker försvårar för Lenovo inom smartphones: Dels den knivskarpa konkurrensen från spelare som Samsung och Apple, men också från en rad inhemska konkurrenter, av vilka inte minst Huawei går framåt starkt. Dels handlar det om höga komponentpriser som slår mot lönsamheten.

Det här innebär att vändningen drar ut på tiden. Under Lenovos stora hårdvarukonferens Transform i juni i år sa vd:n Yang Yuanqing under ett möte med journalister:

– Det är inte överraskande att det har varit tufft. Vi ska bli lönsamma i den här verksamheten under andra halvåret i år. Vi ska ha en lönsam tillväxt. I Nordamerika gör vi stora framsteg. Tidigare hade vi bara en operatör vi jobbade med där, nu har vi fyra. I Europa växer vi. Det är från små volymer, men det är ändå ett bra tecken.

I samband med dagens rapport låter det annorlunda. Förutom att försäljningen minskade med fem procent gjorde den även en förlust före skatt på 92 miljoner dollar. I en intervju med nyhetsbyrån säger Yang Yuanqing att han inte längre tror på lönsamhet i den här verksamheten under andra halvåret.

– Det är fortfarande vårt mål att vända den här affären, men vi kommer förmodligen att behöva fler kvartal för att leverera det resultatet. Vi tror att förr eller senare så kommer den att göra vinst. Lönsamhet är en nyckelprioritet för den här verksamheten.

Fler leverantörer har brottats med Motorolas gamla smartphone-verksamhet. 2011 köpte Google Motorola Mobility för 12,5 miljarder dollar. När de två och ett halvt år senare sålde vidare verksamheten till Lenovo fick de bara 2,91 miljarder dollar.

Läs mer: Så ska Lenovo blåsa nytt liv i smartphone-försäljningen

För Lenovos del så skymmer också smartphone-verksamheten en del imponerande siffror. Till exempel växte pc-divisionen med 7,6 procent till 9,3 miljarder dollar. Detta på den stentuffa pc-marknaden.

Verksamheten som är inriktad på datacenter, där Lenovo gjort stora satsningar senaste året, växte med 16,7 procent jämfört med fjolåret till 1,2 miljarder dollar. Samtliga geografiska marknader visade tvåsiffrig tillväxt och förbättrade marginaler, enligt rapporten.

Totalt ökade omsättningen för Lenovo med 6,3 procent under perioden. Det innebär att företaget hade en total försäljning 12,9 miljarder dollar under kvartalet.