”Fotboll är en enkel sport. 22 man jagar en boll i 120 minuter och sedan vinner Tyskland på straffar”. Så brukar ett klassiskt Gary Lineker-citat återges. En branschvariant skulle kunna lyda ”Guldmyran är en gala där HP samlar sitt partnerled, och sedan vinner Atea”.

Igår kväll var det dags för årets stora HP-gala på Berns i Stockholm. Sedan it-jätten styckades upp i två delar, så delar de båda HP-bolagen numera ut fem myror var. Och fem var också den siffran som Atea kunde glädja sig åt. Återförsäljarjätten plockade nämligen på sig hälften av de myror som HP och HPE prisade sina partner med, och i den skörden ingick de två finaste priserna, Årets Partner, från båda HP-bolagen.

Läs också: Huvudbry hos Microsofts partner när AWS och Google bygger svenska datacenter

Och årets myror var inte lika spridda som vanligt, utan bara fyra bolag fick gå hem med en myra. Två gick till Advania, två till Office IT-Partner och en till Lin Education.

Ateas myrskördsfemling bestod av:

HP Personal Systems, där motiveringen handlade om förtroende. ”Förtroende är en bra grund för ett fungerande partnerskap. Därför är det härligt att känna att förtroendet finns, inte bara för HP:s produkter och tjänster utan också i den strategiska dialogen om vad vi ska göra idag, imorgon och i framtiden”, konstaterar HP.

HP Print Solutions, där Atea berömdes med följande ord: ”Här kommuniceras inte bara produkt och pris, här står alltid affärsnyttan i fokus. Ofta innebär det att man får ta ett större grepp och lösa utmaningar som ligger utanför kundens egna kärnverksamhet. Ett förhållningssätt som bygger lojalitet och levererar värde över tid”.

HP Partner of the Year, med motiveringen att ”ett snabbt ögonkast i excelarket räcker och vi kan enkelt konstatera att vårt partnersamarbete firar nya framgångar. Då talar vi inte bara om affärernas storlek, vi talar också om en ansenlig tillväxt”.

Hewlett Packard Enterprise Strategic Deal. ”Knappt har en lösning blivit etablerad så kommer en ny och ställer allt på ända. Ska man vara först på bollen krävs kunskap, envishet och mod. Dessutom behöver man vara pedagogisk. Ingen har fått fler att förstå nyttan av Composable Infrastructure, ingen har levererat fler HPE Synergy Systems, än årets vinnare”, lyder Ateahyllningen i den kategorin.

Hewlett Packard Enterprise Partner of the Year, där motiveringen bland annat bjuder på ”Stora it-affärer är komplexa. Det räcker inte med en djup förståelse för kundens utmaningar, ofta krävs ett delat risktagande kopplat till lösningens effekter. Kundnyttan blir ett villkor. Mot denna bakgrund är det lätt att förstå betydelsen av en lång och trogen partnerrelation”

Men det fanns som sagt fler vinnare än Atea.

HP Growth tillföll alltså skolspecialisten Lin Education. ”Årets vinnare har varit en tillväxtmotor under flera år har nu ledartröjan inom ett av HP:s viktigaste fokusområden. I nära samarbete med våra slutkundsäljare har man tagit affärerna från insikt till avslut och resultaten har inte låtit vänta på sig”, framkommer det från motiveringen.

Office IT-Partners dubbel utgörs av

HP Strategic Deal, eftersom ”denna partner kommunicerar på alla nivåer. Man är lika trygg i den operativa dialogen kring ett specifikt problem som man är när man pratar strategi och affärsutveckling med en ledningsgrupp. Dessutom ser man till att synas ordentligt på sociala medier. HP hyllar en mångfacetterad företagsfamilj”.

Hewlett Packard Enterprise Growth. ”Vad händer när man tar ett tydligt ägandeskap, om man brinner för att göra hybrid it enkelt, om man låter kunderna själva välja om de vill äga eller konsumera it, om man till och med erbjuder nät som tjänst och om man genomför kundresor till HPE Discover i London och Aruba Atmosphere i Paris? Kanske får man samma tillväxt som årets vinnare”, lyder HPE:s hyllning av Office IT-Partner.

Läs också: Stenhård kamp på stekhet marknad för säkerhetstjänster

Advania kammade också hem en dubbel, förr innovation och som operatör. Så här motiveras deras myror:

Hewlett Packard Enterprise Innovation partner of the year. En kategori som inte bara hade ett långt namn, motiveringen matchade på följande sätt: ”En partner som inte nöjer sig med det som finns på hyllan, ständigt beredd att utveckla unika lösningar som kunderna behöver. Vi ser en vilja av stål kombinerat med smidigheten hos en panter och en ständig strävan att förenkla. Belöningen är nöjda kunder som forskare, bil- och flygtillverkare som nu har möjlighet att göra avancerade beräkningar i en internationell as a service-tjänst”.

Hewlett Packard Enterprise Service Provider. “En vinnare som tidigt förstod signalerna på marknaden och bestämde sig för att ta en ledarposition inom sourcing. Förmågan att ta kunddialogen hela vägen och utveckla kreativa lösningar har skapat stora framgångar under året. HPE hyllar ett partnerskap som under året resulterat i flera nya affärer, bland annat inom PRSP-programmet. Engagemanget sträcker sig även utanför Sveriges gränser, genom engagemanget i Cloud28+”.