Under förra veckan rapporterade flera av de största it-bolagen försäljningen under fjolårets sista kvartal.
Gemensamt för alla är att försäljningen ökar rejält – det är goda tider. Inte minst växer företagen inom molntjänster – precis som rivalen Microsoft som rapporterade tidigare om en 98-procentig ökning för deras molnaffär Azure.
Amazons molnverksamhet går ju under namnet AWS, och de har inte samma tillväxt som Azure, men de är å andra sidan betydligt större (om man kollar enkom på det publika molnet så beräknas AWS ha en marknadsandel på 62 procent mot Azures 20 procent).
Läs mer: Huvudbry hos Microsofts partner när AWS och Google bygger svenska datacenter
Under senaste kvartalet ökade AWS försäljningen med 45 procent till 5,1 miljarder dollar, och de uppger samtidigt att de stärker sina marginaler. Totalt sett levererade e-handelsjätten Amazon sin största vinst någonsin på nästan två miljarder dollar och det är just AWS som står för den allra största delen av vinsten. Molnet är själva kassakon för e-handelsjätten.
Apple bjöd på ömsom vin, ömsom vatten, i sin rapport. Till exempel var antalet sålda Iphones färre än vad marknaden väntat sig under det viktiga fjärde kvartalet, skriver nyhetsbyrån Reuters. Totalt sålde de 77,3 miljoner enheter mot väntade 80 miljoner.
Samtidigt var snittpriset på de Iphones som såldes högre än väntat. I en intervju med Reuters säger finanschefen Luca Maestri, att han är nöjd med hur de nya premiummobiler som Apple släppte i höstas gått, och att det är detta som ligger bakom snittprisökningen.
– Det drivs av framgången med Iphone X men också av Iphone 8 och Iphone 8 Plus. Den här nya linjen har gjort det väldigt bra.
Stark tillväxt hade Apple annars inom sin tjänsteverksamhet, som inkluderar Apple Music, App Store och iCloud – det här området växte med 18 procent till 8,4 miljarder dollar.
Läs mer: Datacenter-feber hos jättarna – nu öppnar Apple också plånboken
Totalt rapporterade Apple om en försäljning på 88,3 miljarder dollar under kvartalet, att jämföra med 78,4 miljarder motsvarande period förra året.
Ett annat företag som ökar omsättningen är Googles moderbolag Alphabet. Under ett konferenssamtal med journalister uppgav Googles vd Sundar Pichai att investeringarna i molnet ger resultat – och han pekade på att företagets molnverksamhet nu genererar en kvartalsvis försäljning på en miljard dollar. I den siffran ingår också Googles produktivitetsprogram G Suite som har dubblat antalet kunder till fyra miljoner på två år. Det är första gången Google uppger hur mycket deras moln omsätter.
Totalt ökade Googles moderbolag Alphabet försäljningen med 24 procent till 32,3 miljarder dollar, och gjorde en vinst på 6,8 miljarder dollar.
Enligt analysföretaget Canalys växte Googles moln med 85 procent under 2017 – vilket gjorde de till näst snabbast växande molnleverantör, efter Microsoft.