Tack och adjö Kentor

Från och med 3 februari skrotar konsultföretaget Kentor officiellt sitt namn efter 35 år. Istället kommer man att heta Sopra Steria, och blir därmed fullt ut en del av den europeiska konsultjätten.

Redan nu har Sopra Steria i Sverige nästan 400 medarbetare, men företaget siktar på en fördubbling inom ett par år.

– Vi är här för visionärerna. För alla som sett vad digitalisering kan innebära och som behöver någon som kan leda dem genom hela resan, konstaterar vd Fredrik Arbman.

Sopra Steria har sina rötter i Frankrike och finns idag representerat i de flesta länder i Europa och på de viktigaste globala marknaderna, med cirka 40 000 medarbetare totalt. Etableringen i Sverige började på allvar med förvärvet av konsultbolaget Kentor, som är en riktig klassiker och grundades redan 1983. Och som dessutom, enligt Sopra Steria, har ett unikt track record med lönsamhet varje år sedan dess.

Här är SAP:s favorit-trio

SAP har nu belönat de bolag som var bästa partner under 2017, inom kategorierna innovation, moln och affär.

Stretch får utmärkelsen Årets Innovationspartner efter att de med “oförtruten energi satsat på SAP:s nya lösningar, anställt dedikerade säljresurser, samarbetat smidigt med SAP samt även visat ett öppet sinne, uthållighet och nytänkande”.

Itelligence kammade hem titeln Årets Molnpartner efter att de “stärkt sin svenska organisationen med både säljare och nya konsulter. De har också satsat mer på SAP Success Factors och SAP:s molnbaserade erp-lösningar”.

Implema har för fjärde året i rad utsetts till Årets Affärspartner. För att lyckas med det måste man förutom att framgångsrikt sälja flera olika SAP-lösningar både i molnet och lokalt, samarbeta med andra affärspartner samt även etablera och utveckla kontaktnätet inom SAP och därigenom bredda både sin egen och SAP:s försäljning. “Implema har under många år visat att man genom kompetensutveckling, fokus och envishet kan uppnå 100 procent kundreferenser”, skriver SAP.

– Ett stort grattis till Stretch, itelligence och Implema för deras utmärkelser. Vi är alltid nöjda när våra partnerföretag är framgångsrika. 2017 var ett hett år för affärslösningar i molnet och våra partner har genom sin kunnighet och kundorientering lyckats få åtskilliga nya företag att satsa på SAP, framförallt i molnet. Vi ser fram emot ett minst lika framgångsrikt 2018, säger Mats Holmberg, partnerchef på SAP.

Assa Abloy förvärvar Phoniro

Phoniro, ett bolag som jobbar med välfärdsteknologi och e-hälsa med plattformen Phoniro Care i centrum, köps nu upp av låsjätten Assa Abloy, och kommer därmed skapa en ny enhet inom Assa Abloy Hospitality, med fokus på lösningar för äldreomsorg.

Det nya ägarförhållandet ska inte innebära några förändringar vad gäller Phoniros organisation eller ledning. Bolagets internationella tillväxt förväntas att växa än mer i och med Assa Abloys stora globala närvaro.

– Assa Abloy Hospitality är ett utmärkt hem för Phoniro. Vi delar en passion för innovation och att arbeta nära våra kunder för att leverera kompletta lösningar. Jag ser fram emot att vi som en del av Assa Abloy kommer hjälpa många fler människor till ett tryggare åldrande, säger Pontus Björnsson, vd på Phoniro.

Knowit och SAS roddar mer riksbank

Konsultbolaget Knowit ska hjälpa till att vidareutveckla och förvalta Riksbankens it-system som är baserat på produkter från SAS Institute. För SAS Institute är Riksbanken en riktig prestigekund.

– Vi är mycket stolta och glada över att Riksbanken ger SAS förnyat förtroende för ett av deras mest centrala verksamhetssystem. För oss har det även varit av strategisk vikt att vi dessutom har en långsiktig plan att tillsammans framtidssäkra och modernisera med vår senaste teknologi, säger John Carlbäck, kundansvarig för Riksbanken på SAS Institute.

Brå jobbat av Consid

Konsultbolaget Consid har tagit hem Brottsförebyggande rådets, Brås, stora webbupphandling och kommer som ensam leverantör bistå myndigheten med utveckling, förvaltning och webbkommunikation för bra.se. Det uttalade syftet är framför allt att underlätta för Sveriges rättsväsende att söka underlag för kriminalpolitiska åtgärder.

Det var under hösten som myndigheten utlyste en upphandling som gällde konsulttjänster inom webbkommunikation, utveckling och förvaltning. Under avtalets första år kommer Consid utveckla statistikvisualiseringar och tillgängliggöra Brås statistik, utvärdera och implementera ny sökfunktionalitet på webbsajten samt i Brås intranät. Konsultbolaget kommer även vara delaktiga i implementationen av Brås digitala kommunikationsstrategi. Avtalet gäller för två år med möjlighet till två års förlängning. Exakt hur mycket affären är värd framgår inte.

– Brottsförebyggande rådet är en spännande kund som vi är mycket glada över att få samarbeta med. Vår kompetens inom digital kommunikation och användarupplevelse har växt sig stark och att vi idag kan leverera några av Sveriges främsta digitala strateger är jag mycket stolt över. Nu ser vi fram emot att lyfta myndighetens webbplatser till en ny nivå, säger Consids vd Peter Hellgren.

Stockholm vill ha mer Symetri

Stockholms stad har valt Addnodebolaget Symetri som samarbetspartner för ett nytt it-stöd till fastighetskontoret. Kontraktet gäller i sex år till ett initialt värde av 17,5 miljoner kronor, med option på nio års förlängning.

Det är Symetris koncept Symetri Efficient Facility IWMS, som ska binda samman traditionella fastighetssystem med arbetsplatsservice, grafisk visualisering av byggnadsmodeller och dokumenthantering.

– Vi är mycket glada och stolta över att Stockholms stad gett oss förtroendet att leverera en heltäckande IWMS-lösning för deras fastighetsförvaltning. Vår målsättning är att främja ett obrutet informationsflöde genom den byggda miljöns hela livscykel, kvalitetssäkra informationen för verksamhetens processer och göra all byggnadsinformation tillgänglig för medarbetarna oavsett var arbetet utförs, säger Rolf Kjærnsli, divisionschef för Addnode Group Design Management.

HiQ sjunger upp hos grannen

HiQ:s satsning på att bygga kommunikationsbyrå har börjat göra väsen av sig. Nu har konsultbolagets granne på Gustav Adolfs torg, Kungliga Operan, tagit in HiQ som kommunikationsbyrå inom områdena digital strategi, samt digital och analog design. Ramavtalet, som löper upp till fyra år, tecknades efter en upphandling tidigare i vinter, och HiQ vann tillsammans med två andra byråer.

– Operan har en väldigt tydlig vision med vad de vill göra, och det känns bra att få vara kommunikationspartner i deras omfattande arbete med att utveckla varumärket och engagera befintlig publik ännu mer till varumärket men också locka en helt ny publik, säger Magnus Gudéhn, vd på HiQ Stockholm.

Kungliga Operan har samarbetat med HiQ förr. Under fjolåret utvecklade HiQ Operans app där man via hörlurarna till telefonen får föreställningens text översatt och uppläst. Det nya avtalet gäller från 1 januari och två år framåt, med optioner på förlängning i ytterligare två år.

CAG säkrar upp stekhet marknad

Informationssäkerhet blir allt viktigare och därför har CAG-koncernen valt att dra igång ett bolag som är specialiserat inom området. Det nya CAG Security ska framför allt hjälpa företag att på ett effektivt sätt se över sina säkerhetsbehov och möta de ökande regulatoriska kraven. Det kommande GDPR-direktivet för hantering av personuppgifter anges så klart som ett av de viktigaste nya regelverken som ligger bakom satsningen.

– It- och informationssäkerhet blir en allt viktigare del för varje verksamhet att aktivt arbeta med och integrera i sina verksamhetsprocesser. Detta beror bland annat på nya regulatoriska lagkrav, en ökad och mer avancerad hotbild mot företag och myndigheter samt att den allmänna medvetenheten ökar. Därmed ställs högre krav på nya digitala tjänster och ett ökat behov av expertkompetens inom området. Tillsammans med övriga CAG blir vi en komplett leverantör som kan arbeta långsiktigt och erbjuda såväl gamla som nya kunder avancerade helhetslösningar med fokus på kvalitet och kundnytta, säger Fredrik Börjesson, som är vd på CAG Security och som tidigare var på Bitsec.

På agendan just nu är det rekryteringsperiod. Målet är att etablera en verksamhet som på sikt kommer att vara 30-40 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget kommer att vända sig till såväl myndigheter och organisationer som privata aktörer.

Driftdubbel i Göteborg för Telecomputing

Telecomputing tecknar drift- och supportavtal med Leja Touring och GHP Neuro Center som båda väljer helt molnbaserade lösningar. Det innebär en övergång från traditionell it-drift till Microsoftbaserade molntjänster.

– Vi kände till Telecomputing sedan tidigare som en erfaren och kunnig leverantör av it-tjänster till vårdbranschen. Med Telecomputings Hybrid Cloud-koncept får vi tillgång till en säker it-miljö som är skräddarsydd efter just våra behov, säger Michael Catic, utvecklingskoordinator på GHP Neuro Center.

– Telecomputing kommer modernisera vår befintliga driftplattform och erbjuda mobila it-lösningar formade efter vår verksamhet och våra användare. Det känns positivt och vi ser fram emot att inleda vårt samarbete, säger Johan Jaktlund, vd på Leja Touring.

Leja Touring är ett familjeföretag och en helhetsleverantör inom bussresor med säte i Mölndal utanför Göteborg. GHP Neuro Center i Göteborg tillhör den svenska, men internationellt verksamma sjukvårdskoncernen GHP, och är specialister på olika typer av nervsjukdomar.

– Vi är glada att både Leja Touring och GHP Neuro Center valt att bli all-cloud-kunder hos oss. Det visar återigen att vi kan erbjuda våra kunder både säkra och kundanpassade molnlösningar som hjälper företag modernisera sin infrastruktur, säger Johan Magnusson, tf vd på Telecomputing.