Den här gruppen går under namnet Center for Humane Technology och larmar över negativa effekter av sociala nätverk och smartphone-användande hos yngre människor.
Tillsammans med den icke-vinstdrivande organisationen Common Sense Media (som syftar till att genom utbildning och information främja teknik och media som är säker för barn) ska gruppen genomföra en informationskampanj mot teknikberoende riktad till 55 000 allmänna skolor i USA. Men gruppen planerar att växa och även börja med lobbying gentemot lagstiftarna för att begränsa de stora it-företagens makt, skriver New York Times.
Läs mer: It-jättarna går som tåget - och det är molnet som är bränslet
Kampanjen går under namnet ”The Truth About Tech” och kommer bland annat att finansieras genom sju miljoner dollar från Common Sense samt pengar som samlats in av Center for Humane Technology.
Därtill sponsras projektet med tv-tid från en del stora tv-bolag.
Läs också: ”It-jättarna visar stora likheter med tobaksbolagen – det kan bli deras fall”
Syftet är att utbilda elever, föräldrar och lärare om farorna med teknik, däribland nedstämdhet som kan följa med ett tungt användande av sociala medier. Under de senaste månaderna har det förts heta debatter i USA om hur teknik som sociala nätverk, Youtube och smartphones påverkar unga människor.
– Vi var på insidan, säger före detta Google-anställde Tristan Harris som frontar gruppen, till New York Times. Vi vet vad det är företagen mäter. Vi vet hur de pratar, och vi vet hur tekniken fungerar.
Läs mer: George Soros dömer ut Facebook och Google - "en samhällsfara"
– De största superdatorerna i världen finns inuti två företag – Google och Facebook – och vart riktar vi dem? Vi riktar dem mot människors hjärnor, åt barn.
Förutom Tristan Harris så ingår före detta chefer, investerare och experter från Facebook, Google och Apple i gruppen. Bland annat Justin Rosenstein som skapade Facebooks gilla-knapp och Roger McNamee, som var en tidig investerare i det sociala nätverket.