I USA har det utbrutit en intensiv diskussion om teknikberoende, framför allt hos yngre människor – och vilken roll it-jättarna spelar det i här. Hur använder de alla data de har tillgång till och all den makt de har skaffat sig för att binda användarna till sina plattformar?

Som Computer Sweden skrev igår har en grupp före detta anställda chefer och profiler på Facebook och Google gått ihop i gruppen Centre for Humane Technology för att informera, och till och med bedriva lobbying mot de stora företagens makt.

Ett av namnen här är Roger McNamee, en investerare som är en riktig tungviktare i den amerikanska it-industrin, och bland annat var han en av Facebooks tidiga investerare och rådgivare.

Läs mer: It-jättarna går som tåget - och det är molnet som är bränslet

Men nu har han gjort helt om och är mycket kritisk till Facebook och deras affärsmodell.

I grunden handlar mycket om kritiken mot Facebook om hur de arbetar med sitt nyhetsflöde – som också är en av de viktigaste annonsplatserna på plattformen – och vilket innehåll företaget prioriterar där.

I en intervju med New York Times tidigare i veckan säger Roger McNamee att han är försträckt över vad han hjälpt till att skapa som tidig Facebook-investerare.

Problemet i grunden är den annonsbaserade affärsmodellen och att denna ger incitament för att göra människor beroende av deras tjänster, menar han.

– Facebook appellerar till din reptilhjärna – det är främst rädsla och ilska. Och med smartphones-användningen har de dig varje vaket ögonblick.

– Detta är ett tillfälle för mig att rätta till ett fel, säger han om engagemanget i Center for Humane Technology.

Läs mer: George Soros dömer ut Facebook och Google - "en samhällsfara"

Nu säger Roger McNamee till den amerikanska nyhetskanalen CNBC att det är viktigt hur en annan av den digitaliserade världens jättar, nämligen e-handelsjätten Amazon, agerar och hur de väljer att använda sig av alla sina enorma data gentemot sina användare.

– Jag ser på Amazon och hoppas att de håller sig på rätt sida och inte börjar missbruka sin makt, säger han till CNBC.

McNamee verkar dock mer positiv till Amazon än han är till Facebook ur det här perspektivet:
– Man måste hantera den annonsbaserade affärsmodellen annorlunda, och jag tror att Amazon är kapabla till det. Jag visar intresse för en produkt och de visar mig coola produkter, det är helt okej.

Läs också: ”It-jättarna visar stora likheter med tobaksbolagen – det kan bli deras fall”

McNamee jämför med Facebook:
– Om jag ser på problemen med Facebook så har man där ett incitament att förmedla rädsla och ilska hos människor, för att polarisera. De utnyttjar användarna med hjälp av data, säger han och hänvisar till presidentvalet i USA 2016 och den ryska inblandningen där.