Den nordiska konsultjätten Tieto lämnar ett starkt 2017 bakom sig och inte minst den svenska verksamheten har fått upp rejäl fart under fjolåret.

– 2017 var ett bra år för Tieto, och ett extra bra år för Tieto i Sverige. Vi har god lönsamhet och högre tillväxt än marknaden generellt. Det glädjer oss, säger den relativt nytillträdde Sverigechefen Håkan Dahlström.

Han säger att svenska Tieto växte med 8 procent under året, och med 9 procent under fjärde kvartalet. Tittar man på hela koncernen var tillväxten 3 procent under helåret och 2 procent under kvartalet. Helårsvinsten landade på knappt 1,6 miljarder kronor, med en vinstmarginal på 10,5 procent. Någon specifik omsättnings- eller vinstsiffra för Sverige bjuder rapporten dock inte på.

Läs också: Klart: Tieto snuvar Evry på miljardavtalet i Stockholm

– Det har framför allt varit särskilt starkt inom våra industrispecifika lösningar, där vi har haft bra uppmärksamhet för våra skräddarsydda lösningar, säger Håkan Dahlström om vad som ligger bakom de svenska tillväxtsiffrorna.

Är det några särskilda sektorer som sticker ut lite extra?
– Det har varit bra resultat i många sektorer, men energisektorn sticker ut. Där har vi haft över 20 procents tillväxt. Även offentlig sektor visar ett tvåsiffrigt tillväxttal. Men vi ser att alla delar bidrar på ett positivt sätt. Konsulttjänsterna har också varit en drivande faktor för tillväxten, så vi ser fram emot 2018 där vi hoppas göra ännu mer.

Och just när det gäller konsulttjänster har Tieto gjort sitt starkaste avtryck på den svenska marknaden under fjolåret, när man köpte Avega Group. Och inför det nya året ska den nya organisationen vara helt på plats.

– Nu har vi slutfört förvärvet och har fått 350 nya kollegor och arbetskamrater i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det är dessutom områden där det är extra svårt att rekrytera så det ger oss tillförsikt.

Följer alla 350 med till Tieto då?
– Det är så klart vår ambition och förhoppning. Sedan är alla medvetna om att omsättningen inom konsultdelen av it-industrin är hög, och det har varit ganska markant i marknaden under 2017.

Och där konstaterar Håkan Dahlström att konkurrensen om personalen idag inte främst kommer från andra konsultbolag.

– Alla kunder har någon form av digitaliseringsagenda. Många av de kollegor som lämnar idag går till kunderna. Det är nog den vanligaste anledningen till att folk lämnar oss idag. Men vi brukar se det som att man blir en bra ambassadör för Tieto då, säger han.

Är det fler förvärv på gång och vad letar ni i sådana fall efter?
– Det är inget vi riktigt kan kommentera. Det viktigaste för oss är att det finns en strategisk matchning i den affär som vi vill utveckla. Det gör att det är ett väldigt brett spektrum. Det absolut viktigaste är att det ska passa in i det vi gör och det vi ska göra i framtiden.

När Håkan Dahlström själv får lista höjdpunkter från fjolåret lyfter han fram den lista som Thomson Reuters har gjort, där världens 100 mest innovativa techbolag lyfts fram efter att man har tittat på 28 olika parametrar. Bara tre nordiska bolag är med och ett av dessa är Tieto.

Läs också: Södertälje gav Tieto mångmiljonkontrakt utan upphandling - döms till straffavgift

– Det är ett kvitto på att vi lyckas, och mycket glädjande för oss att få lite internationell uppmärksamhet, säger han och börjar lista exempel på bolagets användande av nya tekniker.

– Vi använder till exempel VR för att titta på skog, AI inom social välfärd för att hitta ungdomar i riskzonen, använder digitala lösningar inom äldreomsorgen samt kombinerar IoT och dataanalys inom fastighetsbranschen.

Hur ser ni på det kommande året?
– Vi förväntar oss att 2018 års resultat blir ännu bättre. Vi hade ett rörelseresultat på 161,5 miljoner euro 2017, det ska vi slå 2018.