Alla branscher utsätts för digitalisering konstaterar Petra Edlund, affärsutvecklingschef på OKQ8. Men för ett bensinbaserat drivmedelsföretag tillkommer i dag även hållbarhetsutvecklingen.

– Den traditionella bensinstationen kommer inte att finnas kvar. Så vi tittar på digitaliseringens möjligheter med sådant som uppkopplade bilar, självkörande bilar och delningsekonomi. Och också på förändrade resemönster, livsstilsförändringar och människors behov av bekvämlighet.

För att stötta den utvecklingen krävs en stabil och modern it-plattform – och där har OKQ8 ett tungt systemarv som man nu arbetar för fullt för att fasa ut eller uppdatera.

Läs också: Så undviker ni att köra i diket med ert digitaliseringsprojekt

– Vi transformerar hela it-avdelningen och går mot en mer tjänstebaserad leverans, säger cio:n Eva Schreiber.

Det är mycket på gång samtidigt. Det handlar om sådant som att lämna en stordatormiljö, byta ut ett antal affärssystem mot ett – Microsoft Dynamics – och byta kassasystem.

– Vi håller också på att skaffa en ny dataanalyslösning vilket bland annat möjliggör hantering av data från uppkopplade bilar i framtiden. Och parallellt med det har vi en mängd projekt för att hantera olika lagkrav som gdpr och även flera på banksidan, vi har ju en bankverksamhet också.

Förutom de andra projekten är också en ny internetbank på väg, interna processer automatiseras, flera intranät byts ut till ett och mejlen migreras till Office 365.

Vad investeringarna i it-miljön går loss på vill Eva Schreiber inte gå in på exakt men det handlar om stora belopp.

– Vi investerar mycket i uppgradering och modernisering av it-miljön där byte av affärssystem och kassalösning går på cirka hundra miljoner kronor, säger hon.

Men samtidigt kan inte verksamheten vänta in moderniseringen av it-plattformen framhåller både Petra Edlund och Eva Schreiber.

– It-plattformen blir ju aldrig klar, den är under ständig utveckling. Men vi måste komma ut och testa nya koncept för att se vad våra kunder vill ha och är beredda att betala för så vi tillåter ändå tester med det så kallade ”minimum viable products”, det som ibland kallas ”fullösningar”, för att kunna se var det finns kunder och en marknad, säger Petra Edlund.

– Hälften av det vi testar blir inget vi lanserar brett men guldkornen tar vi vidare långsiktigt.

För det handlar inte bara om att bensinmackarna ersätter sina bensinpumpar med elladdare. Det är inte en tillräckligt stor affär. I stället ser sig OKQ8 om för att hitta nya former av tjänster som resenärer kan behöva, framför allt bilister.

Läs också: Åhléns bygger om it-systemen för att möta e-handeln – sneglar mot Amazon

– Vi försöker identifiera framtidens resehubbar. Vi ser framför oss att människor fortsätter vara i rörelse men att fler kommer att byta transportmedel under en resa. Då gäller det att fundera kring vilken service och vardagsnära tjänster man efterfrågar när man stannar till, säger Petra Edlund.

Hon berättar om att OKQ8 exempelvis testat sådant som bilvårdstjänster där de erbjuder bilstädning och det finns tankar om att också erbjuda det på andra platser än stationerna – som pendlarparkeringar eller företagsparkeringar.

– Vi tänker också så att vi vill skapa tjänster kopplade till våra produkter. Så att om vi exempelvis säljer en takbox ska vi också sälja monteringen av takboxen.

Annat på radarn är företagets hyrbilsverksamhet – ska den förändras mot att gå mer mot att paketeras om till en delningstjänst kanske.

– Det enda vi vet är att vi inte vet hur framtiden kommer att se ut men vi kan vara fortsatt relevanta genom att tidigt komma ut och testa vilka nya tjänster våra kunder i praktiken vill ha, säger Petra Edlund.

Hur jobbar ni då med data – det brukar ju sägas vara den nya oljan och det skulle ju vara passande för er?

– Där är vi inte ännu, men visst funderar vi kring hur vi ska kunna utnyttja data i framtiden. Om vi kan koppla ihop hos med andra och i så fall vilka. Där går ju också utvecklingen i olika spår där en del låser in sig med sina data, är proprietära, medan andra är mer inriktade på öppna plattformar. Och det är åt det hållet vi tittar, säger Petra Edlund.

Hon och Eva Schreiber har bra koll på hur planen ser ut för den andra – när något ska testas vet it-sidan vilka resurser som krävs.

– Vi är ett dedikerat team som har mycket att göra. För att kunna testa så mycket som vi behöver så kan vi leva med att vi gör enkla lösningar när vi testar av marknaden för nya tjänster – bra gränssnitt mot kund men fortfarande visst manuellt arbete internt. Om testen går bra kan vi bygga en bra lösning senare, säger Eva Schreiber.

Och Petra Edlund trycker på att kulturen på OKQ8 är ”extremt pragmatisk”.

– Vi inser att vi inte bygger perfekta lösningar. Men det viktiga är att komma framåt.