Försäljningen av Apple Watch under 2017 slog förväntningarna och landade på 18 miljoner enheter – en uppgång med mer än 54 procent jämfört med året innan. Detta enligt analysföretaget Canalys.

Drivkraften var senaste versionen, series 3, som stod för nästan hälften av leveranserna under året.

Läs mer: Hadoop, wearables och business intelligence – här är hajperna som kom av sig

– Apple har vunnit wearables-matchen, säger Jason Low, analytiker på Canalys. Trots innovativ design från andra leverantörer så har Apple dragit ifrån genom att fokusera på sin kärna av Iphone-användare.

Under fjärde kvartalet sålde Apple åtta miljoner enheter, vilket är den högsta siffran för ett enskilt kvartal någonsin, inte bara för Apple utan för alla wearablesleverantörer. Jämfört med motsvarande kvartal året innan var det en uppgång på 32 procent.

Läs också: Striden om företagschatten hårdnar – här kommer Apple

När analysföretaget Gartner i höstas kollade på wearables så konstaterade de att det totalt väntades säljas 41,5 miljoner smartklockor under 2017. Därmed är detta den wearables-enhet som det säljs mest av, förutom bluetooth-headsets. Vid 2021 väntas det säljas 81 miljoner smarta klockor, vilket skulle motsvara 16 procent av samtliga wearablesprodukter.