Totalt såldes 6,5 miljoner enheter av de så kallade hybriddatorerna, det vill säga bärbara pc med avtagbart tangentbord som också kan användas som surfplattor, enligt analysföretaget IDC. Hittills har den här marknaden varit beroende av Microsoft med deras Surface Pro och Apples Ipad Pro – men det har kommit allt fler alternativ till de här båda.

Och fler kommer, vilket väntas lyfta försäljningen av de här enheterna ytterligare under våren. Det säger IDCs analytiker Lauren Guenveur som framhåller de Windowsenheter som kommer nu och som är baserade på Arms strömsnåla processorer och som därmed ska förlänga batteritiden.

Läs mer: Här är allt du behöver veta om hybriddatorer

Fördelen jämfört med en vanlig surfplatta är att de vanligen är mer kraftfulla.

– Med den första vågen av Windows på Arm-produkter som väntas börja skeppas under andra kvartalet 2018 så tror vi att det här segmentet har potential att hålla i den här tillväxten.

– Många av de här produkterna kommer dock att komma in i premiumsegmentet. Vad som är iögonfallande glest, men som behövs, är starka spelare i mellansegmentet.

Asus, HP och Lenovo är tre leverantörer som kommer med Windows 10-pc med Arm-baserade Snapdragon-processorer.

Vad gäller vanliga surfplattor går försäljningen sämre, enligt IDC. Totalt under 2017 gick den globala försäljningen ned med 7,9 procent till 141,7 miljoner enheter. Apple fortsätter dominera marknaden. De innehåller helt enkelt inte tillräckliga möjligheter för produktivitet.

Läs mer: Kolla! Nu är pc med Arm-chipp verklighet till slut

Så här ser topp 5 på leverantörssidan ut, enligt IDC, när det gäller hybriddatorer och surfplattor sammanslagna (marknadsandel inom parentes).

1. Apple. (26,6 procent)
2. Amazon.com (15,6 procent)
3. Samsung (14,1 procent)
4. Huawei (7,1 procent)
5. Lenovo (6,2 procent)