I december meddelade Ica att e-handeln passerat en miljard kronor i omsättning och att man har planer på att öppna särskilda e-handelslager i storstäderna. Idag meddelar livsmedelsjätten nästa steg i den planen.
Senast under tredje kvartalet i år ska man vara igång med en central lösning för lösplock för e-handel. Centralt plock ska framför allt minska leveranstiderna för de kunder som vill ha hemkörning. Målet är att det nya lagret ska kunna serva större delen av Mälardalen när det är fullt bemannat. Det centrala plockandet kommer att inledas i Icas befintliga lokaler i Johanneshov.
Läs också: Icas e-handelspilot gick hem – nu laddar de skarpt för hösten
Ica skriver i ett pressmeddelande att lagret kommer att hålla öppet sju dagar i veckan och erbjuda cirka 12 000 dagligvaror samt ytterligare produkter inom hem och fritid. Utkörning kommer att ske med egna bilar med två timmars leveransfönster hela veckan mellan klockan 7–22.
– I Stockholm är e-handeln nu så pass stor att tiden är mogen för att erbjuda butikerna centralt plock och leverans. Vi vet att många butiker känner att de inte har plats och tid att sköta plocket i butiken och med den här lösningen kan vi också ge ett förbättrat kunderbjudande med generösa utkörningstider som vi vet efterfrågas av många kunder i Stockholm, säger Anders Svensson, vd Ica Sverige.
Vilka butiker som ska haka på e-handlandet återstår att se. Ica konstaterar att det är upp till varje butik att avgöra om de vill anlita e-handelslager eftersom butikerna ägs och drivs av fria handlare. Vid utgången av 2017 var mer än 200 butiker anslutna till Icas e-handel och drygt 570 butiker erbjöd bolagets matkasse.
Missa inte eventet alla pratar om: Webbdagarna Stockholm 20-21 mars 2018 »