Walmart har satsat miljontals dollar för att bygga de muskler i molnet som krävs för att kunna ta sig an Amazon. Efter fem års byggande har detaljhandelskedjan nu sex gigantiska datahallar, var och en större än tio fotbollsplaner, skriver Reuters.
Walmarts beslut att inte hyra molnkapacitet utan att bygga egen är ett uttryck för att man utmanar Amazons e-handelsdominans och är ute efter att ta marknadsandelar.
– Det här spelar stor roll för hur snabbt vår e-handel kan växa, säger Tim Kimmet som är chef för molnverksamheten på Walmart.
Med den stora kapacitet man nu byggt upp räknar Walmart med att kunna hålla jämna steg med Amazons prissättning, ha en bra kontroll på sina lager och kunna ge kunderna skräddarsydda erbjudanden och bättre service.
– Vi kan genomföra förändringar snabbare nu, säger Jeremy King, cto på Walmart, och berättar att man nu kan göra 170 000 förändringar i mjukvaran under en månad jämfört med färre än 100 tidigare.
Läs också: Microsoft knaprar in på AWS i molnet
Exempelvis har Walmart lyckats snabba på processen mot kunder när de lämnar in returer i fysiska butiker med 60 procent och priser kan ändras samtidigt i butiker i hela regioner.
Men en del investerare oroar sig för att den stora satsningen på molnkapacitet kan göra det svårare för detaljhandelskedjan att dra ner om marknaden viker. En del tycker också att Walmart borde kommersialisera överkapaciteten i molnet på samma sätt som Amazon.
– Walmart är väldigt duktiga på att följa Amazons innovationer. Nu måste de hitta ett sätt att tjäna pengar på molnaffären de bygger på samma sätt som AWS gjorde, säger Charles Sizemore, grundare av Sizemore Capital Management LLC, som också är delägare i Walmart.