Inför dagens kapitalmarknadsdag, H&M:s första någonsin, släpps nu för första gången uppgifter kring digitala investeringar och e-handel, något som marknaden efterfrågat.
Läs också: H&M fortsätter satsa stort online – men smakar det så kostar det
Och det är tydligt att företaget är inne i ett skifte – inte bara från fysiska butiker till e-handel utan också en digitalisering. Så mycket som 45 procent av de totala investeringarna gick räkenskapsåret 2016-2017 till digitala investeringar och initiativ enligt H&M.
”Som en följd av det pågående skiftet i branschen och H&M-gruppens pågående förändringsarbete bedöms 2018 att bli fortsatt utmanande” skriver H&M i ett pressmeddelande.
Läs också: Investeringar i molnet, AI och dataanalys ska rädda H&M
När H&M nu till sist redovisar siffror för e-handeln kan de peka på god lönsamhet. Förra räkenskapsåret drog den in 29 miljarder kronor och stod för 12,5 procent av den totala försäljningen. Intäkterna från e-handeln stod för 22 procent av rörelseresultatet.