De börsnoterade konsulternas rapporter för fjärde kvartalet och helåret 2017 har snart samtliga presenterats. Och det finns en del saker som sticker ut från den stekheta konsultmarknad som fjolåret bjöd på.

– Vi ser ett trendbrott med en ändrad prisbild på viss kompetens. Det är första gången på tio år som vi upplever en generell prisökning, säger Hans Werner, vd på analysföretaget Radar.

Goda tider har dock sina utmaningar också. En klassisk sådan för konsultbolagen är att lönerna trissas upp när konsulterna kan välja och vraka, och det gör att vinstnivåerna trots allt inte når de högsta höjderna.

– Bolagen kan ta något bättre betalt än tidigare. Samtidigt har lönetrycket ökat mer än förmågan att ta ut den förändrade prisbilden och det påverkar resultatet, säger Hans Werner.

Läs också: Sverige lyfter Tieto: ”2018 ska bli ännu bättre”

Går det att säga vilka priser som ökar mest?

– Vi ser framför allt att det är en expertefterfrågan på allt från arkitektur till projektledning. Och inte minst inom nyckelområden som säkerhet, integration och BI. Man skulle kunna säga att det framför allt handlar om de områden där man bygger fundamenten för digitaliseringen.

På Radar lyfter man fram att det handlar om att positionera sig hos kunderna, och inte minst visa att man följer med i de kraftiga förändringsvindar som blåser.

– Generellt sett så växer inte den gamla it-marknaden längre. Det är svårt att få betalt per timme och det är höga krav på att leverera mer effektiva timmar än tidigare. Vi kommer att se minskad omsättning och lönsamhet för många, men det kanske dröjer två till fem år. Det är viktigare än någonsin att röra sig mot det du är riktigt duktig på, säger Hans Werner.

De goda tiderna har hållit i sig länge, hur länge tror du det kan fortsätta?

– Vi tror att både 2018 och 2019 kommer att ligga på samma sätt. Men vi ser som sagt att den gamla trogna it-marknaden backar, så det gäller att ta position och försöka ta marknadsandelar när lönsamheten minskar i den gamla affären.

Ett av många bolag som redovisat ett riktigt starkt 2017 är Knowit. Och frågar man vd Per Wallentin har man precis lämnat ett tämligen unikt fjolår bakom sig.

– Vi upplever det som en väldigt stark marknad. Jag skulle säga att det är den starkaste marknad jag har upplevt under de 20 år jag har varit i branschen, säger han och glöds inte minst åt det positiva läge digitaliseringsdialogerna mellan konsultbolag och kunder befinner sig i.

– Det har gått från effektiviseringsfokus till ett möjlighetsfokus. När man förändrar arbetssätt är det mer möjlighetsorienterat hos många kunder och det gör att det blir väldigt kul att jobba. De flesta kunder, inte minst inom offentlig sektor, börjar inse att det finns spännande vägar för dem i digitaliseringen. Och när det dessutom är högkonjunktur skapar det en bransch som det är väldigt kul att verka inom.

Läs också: Konsultjätten gör storsatsning på gigmarknaden med nytt bolag

Och om Hans Werner var optimist på frågan om hur länge högtrycket håller i sig, så har Per Wallentin en ännu mer optimistisk syn på framtiden.

– Jag tror bara att vi är i början av den affärsmodellförändring som våra kunder står inför. Det kommer att hålla i sig i många år eftersom det handlar om att många förändrar det sätt man jobbar på i grunden. Och det tar tid. Det kan ta mellan fem och tio år att helt ändra sig för stora organisationer, så det finns mycket att jobba med. Det kan så klart komma enstaka konjunkturdippar, men jag tror att den underliggande trenden kommer att vara stark i tio till 15 år till, säger han.

Redan i början av 2017 skrev vi om trendbrottet att priserna ökat. Enligt enligt Per Wallentin är det mer än bara en tillfällighet. Tvärtom är det en utveckling som sakta men säkert smugit sig på, och oftast sker det helt i samförstånd med kunderna .

– Vi har kunnat höja våra priser de senaste åren. Det är i alla fall i mer än ett år, och ökningstakten har accelererat lite 2017 och vi ser en fortsatt positiv trend under 2018.