E-handeln utmanar detaljhandelns traditionella hemmamarknader när kunderna får möjlighet att handla även från aktörer i andra länder.
E-handlarna i EU å sin sida kommer senare i år att också bli skyldiga att sälja till kunder i alla medlemsländer. Och e-handelskunderna är inte bara intresserade av att handla från andra länder – de gör det redan.
I en rapport från UPS tillfrågas e-handelskunder i Frankrike Tyskland, Italien, Polen, Spanien och Storbritannien om sina köpvanor. Och de flesta av dem handlar från andra länder – 71 procent. 73 procent har handlat från sajter inom Europa och 57 procent från sajter utanför Europa.
Läs också: Snart vevar Ica igång e-handeln på riktigt – klart med nya speciallagret
40 procent av dem som handlat internationellt pekar på att priserna är bättre, 39 procent att de inte hittar sina favoritprodukter eller de märken de gillar i det egna landet och 33 procent söker sådant som är unikt och som de bara hittar internationellt.
Sådant som de funderar kring innan de lägger en order i ett annat land är betalningssäkerhet, var den totala kostnaden inklusive tullar egentligen hamnar, hur returer fungerar och hur snabbt varan levereras.
Missa inte eventet alla pratar om: Webbdagarna Stockholm 20-21 mars 2018 »