Teknikstress är ett paraplybegrepp för en massa olika, negativa, effekter på vårt psyke som teknikförändringarna åstadkommer.

Vår amerikanska systersajt CIO räknar upp sådant som oro för att inte bli nådd på mobilen, insomningsproblem på grund av skärmens blå sken, informationsöverflöd, facebookutmattning som exempel på teknikstress.

Ofta relaterar teknikstressen till tvångsmässighet, vi blir helt enkelt oroliga om vi inte tittar på mobilen – det som brukar beskrivas som fear of missing out, att missa alla de där viktiga mejlen, inläggen på sociala medier och allt annat som kan tänkas pågå utan att vi ser det.

Läs också: It-proffs vinnare på framtidens arbetsmarknad

När vi väl är uppkopplade följer vi tvångsmässigt de kommunikationsströmmar som väller in över oss och känner oss tvingade att svara. Och där någonstans tappar vi vår tidsuppfattning och lägger mycket mer tid på att svara och följa sociala medier än vad vi själva tror.

En ny enkät bland 20 000 europeiska arbetstagare som Microsoft gjort pekar just på stressen som tekniken skapar och hur den också gör oss mindre nöjda med våra jobb och mindre produktiva. Bara 11,4 procent uppgav att de känner sig högproduktiva.

Och Microsoft gör en poäng av att cio:er och andra som förstår att digitaliseringen är nödvändig för att klara konkurrensen också måste förstå att det gäller att stötta de anställda under den ständiga omvandlingen.

Läs också: Det kommer finnas gott om it-jobb även för den som inte kan koda, enligt Googles vd

Så hur ska vi då minska teknikstressen? CIO:s kolumnist Mike Elgan listar sina bästa råd:

  • Sätt en gräns för mejlandet. Skicka inte iväg eller svara på mejl efter arbetsdagens slut. 
  • Mät hur de anställda mår av tekniken genom egna enkäter och agera på resultaten. 
  • Fokusera på att skapa en arbetsdag som skapar ett bra flöde eller möjlighet till djupt koncentrerat arbete. 
  • Överväg att förbjuda mobiler under möten.
  • Utbilda de anställda i hur de kan hantera teknikstress och användningen av sociala medier. 
  • Uppmuntra de anställda att ta pauser och att inte jobba efter arbetstid och att inte bara kommunicera digitalt utan även fysiskt. 
  • Och framför allt – ta det på allvar.