Mannen ska ha kopierat hela kundregistret när han slutade på Telenor. Ett av registren innehöll cirka en miljon kunduppgifter, som han ska ha använt i sin egenstartade konsultfirma, bland annat för att rekrytera nya kunder åt Telenors konkurrent Tre. Det framkommer av domen, som Sydsvenskan skriver om idag.

En partner i konsultfirman fattade misstankar om hur kunduppgifterna hade kommit in i bolaget. Detta efter att ha hittat en fil vid namn ”Master File” på skrivbordet i en av företagets datorer. Där fanns 985 000 kunduppgifter som uppenbart kunde kopplas till Telenor och den nu dömde mannen. Partnern kopierade då registret på ett usb-minne och kontaktade Telenor som i sin tur larmade åklagarmyndigheten och begärde att en utredning skulle startas.

Läs också: Kund fick ransomware – nu tvingas it-företag betala miljonskadestånd för bristande backup

Enligt domen anses kundregistret vara en betydande tillgång för Telenor, som också bedöms ha lidit ekonomisk skada av att förlora kunder till konkurrenten. Mannen döms därför för grov trolöshet mot huvudman, bedrägeri och olovligt förfogande. Straffet i tingsrätten blev villkorlig dom och 26 000 kronor i böter.

– Vi är inte förvånade över domen, vi anser att det personen gjorde var väldigt allvarligt. Vi har valt att invänta den här domen och att den vinner laga kraft, innan vi tar ställning till om vi ska driva en skadeståndstalan mot mannen, säger Anna Byström, chefsjurist på Telenor till Sydsvenskan, och kommenterar frågan om hur stor skada stölden av kunduppgifterna har gjort med att det är svårt att bedöma eftersom det är många variabler inblandade.

– Det är svårt att sätta en prislapp på det, konstaterar hon.