Svenska affärssystembolaget IFS fortsätter att ta för sig på marknaden. Och enligt Skandinavienchefen Glenn Arnesen har bolaget fått ett rejält uppsving sedan bolaget köptes ut från börsen av EQT i november 2015.

– Det har hänt jättemycket. Jag har jobbat på det här bolaget i snart 19 år, och det är ett helt annat bolag nu de senaste två åren, säger han och fortsätter:

– Det är inte bara det att vi har gjort riktigt bra förvärv. MXI har till exempel varit ett jättebra förvärv med fantastiska kunder som KLM, Air France och andra flygbolag. Dessutom har vi gjort många riktigt bra affärer under det senaste året.

Vad är den enskilt största skillnaden med att ha en ny ägare?

– Att de verkligen satsar på att investera för tillväxt. Det uppskattas av kunderna att de får ett bättre och starkare IFS. Vi har anställt mer än 100 personer inom får forskning och utveckling för att lyfta kapaciteten på våra produkter.

Läs också: Svenska SAP stuvar om i toppen – här är veckans chefer

Och för att exemplifiera framgången plockar Glenn Arnesen det som troligen är it-bolagens favoritskrytobjekt, Gartners magiska kvadrant. Han konstaterar att IFS har kört om de ständiga rivalerna Microsoft och SAP i sina viktigaste segment.

– Inom Field Service har vi nu gått från att vara en underdog till att vara ledare, säger han och konstaterar att det ger avtryck på alla fronter.

– Under det senaste året har vi haft en tillväxt på licensförsäljning på 21 procent och licensomsättningen närmar sig en miljard kronor. Dessutom har vi haft 6 procents tillväxt i konsultverksamheten. Och det på en marknad som bara växer med 4-5 procent. Det är ett klart tecken på att vi tar marknadsandelar.

Från vem tar ni marknadsandelar?

– Det är svårt att säga, men vi vinner över Microsoft och vi vinner över SAP och Infor också. Det är främst de tre vi möter i Nordeuropa.

Med 4 000 anställda är man betydligt mindre än sina rivaler. Och enligt Glenn Arnesen är det en av flera faktorer som ligger bakom lyftet.

– Vi fokuserar hårt, och kan inte vara allt för alla. Vi har bra teknologi och bra allianser med IBM:s och Microsofts plattformar. Och så är vi lite mer snabbfotade att göra förändringar eftersom det är enklare att få till när man är lite mindre. Vi ligger lite närmare kunderna.

Och här hemma i Sverige har tillväxten varit ännu högre, och landar på nästan 30 procent, mycket tack vare god konjunktur. Men tack vare mer partnersamarbete har man även tagit för sig på fler mindre företag än tidigare.

Läs också: BI-döden är här – de gamla verktygen hänger inte längre med

– I vårt sme-segment fick vi 17 nya kunder ifjol. Det är en fantastisk framgång. Marknaden gillar att ha olika alternativ på marknaden och att det finns IFS-kompetens på flera olika ställen.

De nya ägarna EQT har alltså varit inne i drygt två år. Något slags plan för en framtida försäljning finns naturligtvis, men exakt hur de planerna ser ut vill man inte säga för mycket om.

– Det är många parametrar som påverkar det. Börsens utveckling är exempelvis en. Fem-sju år är en tidshorisont som vi brukar kommunicera, säger Glenn Arnesen.