E-handeln tar jättekliv framåt medan den fysiska handeln backar. Och tittar man tillbaka tio år kan man tydligt se trenden.

Medan tillväxtsnittet för nystartade webbutiker ligger på 25 procent mellan varje år under åren 2007 till 2017. Motsvarande snitt för fysiska butiker ligger på sju procent. Det visar siffror som nätbetalningsföretaget Payson tagit fram.

Läs också: E-handeln bara växer – men kunderna ställer krav på webbutikerna

Och tittar man på hur många webbutiker som öppnade 2017 – 2 173 stycken – så är det 825 procent mer än 2007.

Missa inte eventet alla pratar om: Webbdagarna Stockholm 20-21 mars 2018 »

Från handlarnas sida ser tre av fyra den främsta fördelen med e-handel jämfört med fysisk handel är att de har möjlighet att nå fler kunder oberoende av plats. Andra plus är att de kan hålla öppet jämt, att omkostnaderna är lägre och att det går att kombinera med andra jobb.