De gamla leverantörerna av datalager, som IBM, Oracle och Teradata, får en ny konkurrent på den svenska marknaden. Det är det hajpade unicorn-bolaget Snowflake, som levererar det man kallar datawarehouse-as-a-service, som nu växlar upp sin svenska verksamhet.

Bolaget började skanna av den svenska marknaden redan i september, men från och med årsskiftet gör man en mer tydlig satsning och nu finns man även representerat i form av Philip Stenholm.

Men han är inte ensam svensk. Den globala marknadschefen, Denise Persson, är också svensk, även om hon bott i Silicon Valley i 15 år. Och det mesta av bolagets verksamhet sköts från USA, och det europeiska kontoret i London. Men Philip Stenholm ska snart få förstärkning i jakten på svenska kunder.

– Vi har fått väldigt stark respons från den svenska och finska marknaden. Svenska bolag är digitalt mogna och passionerade och är sugna på att testa ny teknik. Det är många som har sett att molnet är framtiden. Den svenska marknaden är dessutom en av dem med bäst bredbandstäckning i hela världen, säger Denise Persson.

Storbritannien är bolagets största marknad i Europa, men utfallet i Norden har varit bättre än väntat och efterfrågan på datalager i molnet har överraskat.

– Den nordiska marknaden som helhet är väldigt stark. Än så länge växer den snabbare för oss än både Tyskland och Frankrike. En tredjedel av de nya kunder vi har fått inom Emea har varit nordiska kunder, berättar Philip Stenholm.

Snowflake-duon säger att man hittills har ett 20-tal kunder i Sverige, men också att de inte har några kunder de kan namnge än. Men optimismen är det inget fel på. Kundantalet ska minst femdubblas, enligt Denise Persson.

– Vi tror att vi kommer att ha ungefär 100 när året är slut, säger hon.

Hur många anställda siktar ni på att bli i Sverige?

– Vi kommer att vara fem personer på plats i Sverige innan året är slut. Men redan nu har vi fyra svenskar i Europa, av vilka två sitter på marknadsavdelningen i London.

Bland de globala kunderna finns exempelvis spelbolaget EA och en hel del e-handelsverksamheter. Och bolag som hanterar mycket data är givetvis en viktig målgrupp för den som levererar datalager i molnet.

Läs också: Har Google någon chans mot AWS och Microsoft i slaget om Norden?

– Idag måste alla bolag bli datadrivna. Data är grunden i kundupplevelsen, säger Denise Persson och nämner Amazon som ett bra exempel på en datadriven sajt, och H&M som ett dåligt.

– Hm.com är så långt från datadrivet som det kan vara. Som kund förväntar du dig en personanpassad upplevelse idag, säger hon.

Men ska man se H&M som ett av de bolag som lockar er till Sverige?

– Det vore ett fantastsikt case för Snowflake att hjälpa dem att bli ett mer datadrivet bolag. Deras existens ligger i att skapa kundupplevelse. Digitala kunder förväntar sig en helt annan resa idag än tidigare och där är data grunden.

Men det är inte bara stora svenska handlare som Ikea och H&M som lockar Snowflake.

– Det är så klart möjliga kunder där vi ser en stor potential. Men tittar vi på hela finansiella sidan med PSD2 så ligger det bankernas intresse att använda data på rätt sätt också, säger Philip Stenholm.

Grunden i Snowflakes verksamhet har sedan starten varit ett samarbete med molnjätten AWS.

– Det är där vi har alla våra kunder, säger Denise Persson.

Att ni etablerar i Sverige nu, hur är det kopplat till att AWS slår sig ner här på allvar?

– Var vi börjar göra affärer har med efterfrågan att göra. Vi följer inte nödvändigtvis var kunderna har sina data. Men skulle det komma en jätteboom för Amazon öppnar vi i regel efter ett tag.

Men ju större verksamheten blir, desto mer kommer man att utvecklas. Och det gäller även på partnersidan. Snart är det inte bara AWS-molnet som gäller, utan dess rival är på gång.

– Vi kommer att lansera på Azure inom några månader. Det är viktigt att våra kunder får välja, konstaterar Denise Persson.

Google satsar också stort på molnet, hur ser era planer ut där?

– Där har vi inga planer för i den närmaste framtiden.

Läs också: Jättarnas hemliga affär bekräftad: Apple lagrar Icloud-data i Googles moln

Vilka har ni som huvudkonkurrenter?

– Det är främst de traditionella datawarehousebolagen som Oracle, IBM och Teradata. Men det finns ingen annan lösning som har byggts för molnet från början. AWS har en liknande produkt, men det är ingen direkt konkurrent. Vi är det enda bolaget på marknaden som erbjuder datawarehouse as a service. Det innebär att vi sköter allt och kunden betalar bara för det den använder. Det finns till exempel många bolag som har gett sig in i Hadoop-projekt och har lagt miljoner på saker som kanske inte är gångbara längre. Där ser vi en möjlighet, säger Philip Stenholm.