Det här är den största börsnoteringen inom it-branschen i USA sedan företaget bakom meddelandetjänsten Snapchat noterades på New York-börsen för ganska precis ett år sedan. Dropbox, som ju utvecklar en molnbaserade lagringstjänst, har nyligen värderats till 10 miljarder dollar. I deras ansökan om börsnotering som de skickat in till amerikanska finansmyndigheten Securities and Exchange Commission kan man bland annat utläsa följande information om företaget.

Läs mer: Microsofts feta smocka till Box, Dropbox och Google: Gratis molnlagring

Omsättningen förra året växte med 31 procent till 1,11 miljarder dollar. Året före växte de med 39 procent.

De gör fortfarande rejäla förluster – förra året låg nettoförlusten på 111,7 miljoner dollar.

Kostnaderna drivs framför allt av forskning- och utveckling, uppger de.

En åtgärd som de tar till nu för att minska kostnaderna för företaget är att de ska börja rensa rejält bland inaktiva konton. Det här uppmärksammar amerikanska nyhetskanalen CNBC.

Dropbox uppger att de rensar bort användarkonton som det inte har loggats in på under ett år och vars användare heller inte svarar på e-post. Det här ska göra att företaget inte ska behöva dras med lagringskostnader för inaktiva användare. Under 2017 fick de ner kostnader för infrastrukturen med 35,1 miljoner dollar.

Läs mer: Dropbox utmanar Google Apps på allvar med nya samarbetsverktyg

De har också flyttat sig bort från Amazon Web Services publika moln och har byggt egen datacenter-infrastruktur för att lagra den största delen av sina data.