Hur använda alla kunddata som företagen förfogar över för att bli mer träffsäkra i sina marknadsföringsinsatser? Den nöten är det många som funderar över i dag. It-leverantörerna försöker med olika program och verktyg hjälpa marknadsförarna på traven.

Läs mer: Undersökning: Svenska storföretag snålar på teknik för marknadsföring

Senast ut är Oracle och mer specifikt deras molnverksamhet Oracle Data Cloud, som nu lanserar ett program som riktar sig mot marknadsföringsbyråer specialiserade på fordonsindustrin.

Programmet som går under namnet Auto Elite Data Marketer ska hjälpa de här byråerna att effektivt använda sina marknadsföringsresurser i tider då annonseringen går från tryckta medier till digitala plattformar.

Det innefattar bland annat utbildning och träning, kundanpassade verktyg för att stödja marknadsföringsinsatser och strategiskt säljstöd.

Ett antal större utvalda byråer kommer att vara först ut och köra det här, uppger Oracle.

– Då fordonsindustrin går igenom en period av genomgripande förändringar, så måste bilhandlarna ha avancerade marknadsföringsverktyg för att behålla eller öka sina marknadsandelar, säger Joe Kyriakoza, som är chef över fordonsverksamheten på Oracle Data Cloud, i ett pressmeddelande.

Läs mer: Dataanalys allt viktigare för marknadsförare – men många är sena ur startblocken

– Genom att öka kompetensen inom data hos våra ledande marknadsföringspartners så kan Oracle hjälpa dem att förbättra deras kunders kampanjer.

Missa inte eventet alla pratar om: Webbdagarna Stockholm 20-21 mars 2018 »