I denna artikel:
* Vad händer när Amazon kommer till Sverige?
* Därför blir elektronikhandeln de stora förlorarna
* Amazon vill utmana matjättarna på nätet
* Så ska e-handlarna klara konkurrensen från Amazon
Handeln förändras snabbt. Från många små aktörer går vi mot fler stora och e-handeln tar stadigt marknadsandelar av den fysiska handeln. I dag är det på nätet tillväxten i handeln sker.
Läs också: Amazon kommer till Sverige – så här ser sajten ut
Amazon förkroppsligar hela den här utvecklingen – i dag dominerar giganten e-handeln i USA. Och man har stora muskler där den molnverksamhet man byggt upp i dotterföretaget AWS inte bara driver på digitaliseringen i andra företag utan också gör Amazons egen verksamhet snabbrörlig och effektiv.
Läs också: Så ser Amazons svenska superbygge ut från ovan
Även om ryktena ständigt går har Amazon inte landat i Sverige på allvar ännu även om det redan är många som handlar av dem även här.
– Det finns uppskattningar om att de omsätter runt 800 miljoner kronor i Sverige, och det är ju inte jättelite, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Läs också: Här intar Amazon Web Services Katrineholm – nu hoppas staden på ett lyft
Att Amazon till sist kommer att landa i Sverige, ja det tror de flesta bedömare. Frågan är när.
– Den dag de får en tydligare närvaro i Sverige eller i Norden – med en svenskspråkig domän och kanske lager också för att få en effektivare logistik ja, då kommer konkurrensen att skärpas, säger han.
– Men utvecklingen blir knappast lika dramatisk som den man kan se i USA. Sverige är trots alla lite mer e-handelsmoget och handlarna inte lika oförberedda även om de har en väldig respekt för Amazon.
Läs också: Åhléns bygger om it-systemen för att möta e-handeln – sneglar mot Amazon
De som riskerar att drabbas i första hand är de lite mindre handlarna som kanske inte kommit så långt och inte utvecklat sina e-handelslösningar så mycket. Där kan Amazon gå in och vinna andelar med hjälp av sin lågprisstrategi och sina stordriftsfördelar.
Sverige kan dra nytta av Amazon
En del kan också tänkas dra nytta av Amazon som plattform för att sälja sina varor.
– Det kan vara en strategi att go with the flow och utnyttja det kända plattformsvarumärket. Några väljer där att inte lägga ut hela sitt sortiment på Amazon utan bara sin storsäljare. Säg att du har en produkt som säljer bäst i svart – då lägger du den på Amazon men behåller samma produkt i andra nyanser på din egen sajt. Så försöker man plocka det bästa av två världar.

Samtidigt har svensk handel kunnat dra nytta av att iaktta Amazon på håll så pass länge.
– Ja det har gett oss en tidsfrist – för varje månad som går så utvecklas svensk e-handel och utvecklar fler leveransalternativ. Så vi är relativt väl förberedda.
Och Amazons innovativa testande ger inspiration också vid sidan av e-handeln. Det helautomatiska butikskonceptet Amazon Go har definitivt ögonen på sig konstaterar Johan Davidson.
– Ja, jag har inga tydliga exempel men en kvalificerad gissning är att många följer det med spänning. För den fysiska handeln, framför allt dagligvaruhandeln, är det självklart viktigt att locka kunder genom att göra det enklare att handla rent praktiskt.
Läs också: Köpcentrum riskerar att gå under när e-handeln växer. Är det bra eller dåligt för våra städer?
Även om Amazon är det företag som handeln följer med störst intresse – och viss oro – så finns det utmanare. I USA handlar det framför allt om konkurrenten Walmart som nästan följer den väg Amazon stakat ut som en snitslad bana.
Genom att bland annat köpa på sig e-handelsföretag satsar man på att expandera näthandeln snabbt. För att klara det har Walmart också byggt sitt eget moln bestående av sex gigantiska datahallar. Så ska de kunna hålla jämna steg med Amazons prissättning, ha en bra kontroll på sina lager och kunna ge kunderna skräddarsydda erbjudanden och bättre service.
Kina har utmanare till Amazon
För Europas del är det dock mer intressant vad som händer från kinesiskt håll där det redan finns fullfjädrade konkurrenter till Amazon.
– Ali Express är en ännu störra aktör än Amazon egentligen. Och deras koncept är kanske ännu mer imponerande – eller hotfullt. De har ju kontroll över hela ekosystemet – kunddata, betallösningar, sociala medier, portallösningar – ja, hela rubbet, säger Johan Davidson.
Att Ali Express ska komma till Europa spekuleras det redan kring. I dag har de nackdelen att det är långt att frakta produkterna. Men när de väl kommit in tror han att de rentav kan ha större potential än Amazon just för att de kommer med hela sitt ekosystem – även om GDPR kan sätta en del käppar i hjulet.
Finns det då ingen utmanare på plats i Europa redan. Nja, inte på samma nivå även om det finns en del e-handlare som har byggt muskler. Särskilt vill Johan Davidson lyfta fram Zalando.
– De är redan stora här, skickliga och snabba. Och just nu etablerar de lager i Sverige för att bli ännu snabbare.
Även om Zalando i dag har fokus på mode så behöver det heller inte betyda att de begränsar sig till det framöver. På samma sätt som Amazon började med böcker kan Zalando tänkas växa och ta in fler produkter.
– När de väl trimmat in sin logistikplattform så är det just det som är den stora fördelen. Då kan systemet skala upp snabbt och det ligger nära till hands att ta sig an fler varor.
Läs också: ”Peak butik” – handelns tillväxt sker helt på nätet
Det finns också exempel på att olika e-handelsaktörer samarbetar – som att Mathems kunder nu kan beställa varor från Clas Ohlson och få dem levererade hem samtidigt med matkassen.
Kan man tänka sig fler samarbeten av den typen som ett sätt att möta konkurrensen som är på väg in?
– Ja, det tror jag definitivt att vi kommer att se mer av – att handlare som har liknande typer av kunder kan kombinera ihop transporter exempelvis. Där finns samordningsvinster.
Trots att handeln alltså rustar sig för en allt vassare konkurrens så kan den inte stoppa omvandlingen av branschen som innebär inte bara att de fysiska butikerna på sikt blir färre medan e-handeln växer utan också att företagen i handeln blir färre men större. Hittills har inte sysselsättningen i branschen går ner och det är heller inget som Svensk Handel räknar med i närtid.
– Men om Amazon eller Ali Express etablerar sig tydligt kan man räkna med att det påskyndar den process som redan pågår, säger Johan Davidson.
Den här artikeln är tidigare publicerad i oktober 2018.