Det är företaget Cloud Republic som i dag lanserade ett nytt digitaliseringsindex. Vd Ari Liukko berättar att detta index tas fram genom en automatisk insamling av stora datamängder som bearbetas med algoritmer.

– Det fungerar som en snabbdiagnos av ett företags digitala konkurrenskraft. Vi har 125 000 organisationer som vi skannar löpande.

– Indexet har utarbetats genom datainsamling, bearbetning av dessa data genom statistiska metoder och AI, kombinerat med expertis – och sedan har vi paketerat det här i en algoritm.

De som hamnar allra högst är alltså Ica, följt av Sveriges Television och internetmäklaren Avanza. Vad är det som gör att Ica hamnar högst?

– De lyckas bra med att synas i sökmotorer, och de är aktiva i sociala medier. De skapar engagemang både i sociala medier och i butikerna.

Läs mer: Vill du öka digitaliseringsmognaden? Låt inte anställda själva välja prylar

– Men jag tror också att det bakomliggande skälet är att Ica är en decentraliserad organisation, där flera handlare hittar kreativa lösningar.

Ari Liukko fortsätter:

– Överhuvudtaget kan man säga att de som är bäst på digitalisering är aktiva i sociala medier och interagerar i stor utsträckning med sina följare. De jobbar en hel del med sökords­marknads­föring samtidigt som de är kreativa på att generera organisk trafik.

Förutom en topp 100-lista över de mest digitala företagen i Sverige, så har Cloud Republic också digitaltopplistor över branscher, län, regioner och kommuner.

Den mest digitaliserade branschen är resebyråer och turism, följd av kultur, nöje och fritid och därefter media.

Det län som hyser de mest digitala företagen är Stockholm, följt av Skåne före Västra Götaland.

Den kommun som har de mest digitala företagen är Solna, följt av Malung-Sälen och Stockholm.

Läs mer: Tre heta trender inom digitalisering – och tre som kallnat

De tre mest digitala regionerna och landstingen är Region Västmanland, Region Jönköping och Västra Götaland.

De kommuner som i sig själva är mest digitala är Stockholms stad, Göteborgs stad och Norrköpings kommun.

Cloud Republics digitaliseringsindex presenteras tillsammans med en rapport, som händanefter ska komma ut två gånger om året för att följa utvecklingen.

Ari Liukko berättar att Cloud Republic har haft 30 personer som arbetat i tre år med indexet, men han säger att algoritmen hela tiden kommer att utvecklas.

– Vi har provat oss fram, vi försöker paketera statistiska samband med expertis. Ett sådant här index är ingen absolut sanning, men det är det bästa jobbet vi har kunnat göra för att sammanfatta allt till en siffra.