När Elektronikbranschen presenterar sitt snabbindex för februari är det ingen munter läsning. Året har inletts med en svag försäljning jämfört med förra året. Undre årets två första månader har värdet för den totala försäljningen minskat med en procent jämfört med motsvarande månader 2017.

Organisationens snabbindex är ett sätt att kontinuerligt följa medlemmarnas utveckling. Siffrorna som redovisas baseras på försäljningen hos medlemskvintetten Audio Video, Elgiganten, Euronics, Media Markt och Netonnet.

Läs också: Slut på cashen – nu fimpar Elgiganten-butiker kontanter

Kedjorna kan dock glädjas åt att det som brukar beskrivas som kedjornas säljmotor, mobiltelefonerna, faktiskt har ökat med 2 procent. Även surfplattor visar en liten tillväxt, med 1 procent.

För tv ser det desto mörkare ut, med en nedgång på 6 procent, och för kategorin laptop har starten på året varit katastrofdeppig, med en nedgång på 13 procent.

Klas Elm, vd för Elektronikbranschen, lyfter även fram kategorin Audio som ett glädjeämne, med 2 procents tillväxt. 

– De olika ljudprodukterna inom kategorin Audio har återkommit i statistiken och det ska bli spännande att se hur den utvecklar sig under året. Vi vet att Audio sålt bra senaste åren, säger han.