Prevas tar Strid med ny vd…

Johan Strid
Johan Strid.

Johan Strid blir ny vd och koncernchef på konsultbolaget Prevas. Han kommer närmast från Knowit och tillträder senast den 1 augusti. Han ersätter då K-G Ramström, som lett Prevas sedan våren 2013. Redan i november 2017 meddelade Prevas styrelse att man skulle dra igång en rekrytering eftersom K-G Ramström går i pension under våren 2019.

Valet föll alltså på Johan Strid, som varit affärsområdeschef för Solutions sedan 2015. Innan dess har han haft flera ledande poster på bland annat Cybercom, Teleca och Sigma.

– Styrelsen är mycket glada att kunna presentera Johan som ny vd och koncernchef. Johans långa erfarenhet från ledarskap och förändringsarbete inom konsultbranschen är en utmärkt grund för att leda vår fortsatta satsning framöver, säger styrelseordförande Göran Lundin.

K-G Ramström kommer att stå till styrelsens förfogande för vissa kundrelationer och strategiska satsningsområden fram till sin pensionering.

… och här är ersättaren på Knowit

Åsa Holmberg
Åsa Holmberg.

Åsa Holmberg tar över som chef för Knowits största affärsområde Solutions, som idag har drygt 1 200 anställda i Norden. Hon kommer även att ta plats i konsultbolagets koncernledning. Hon kommer närmast från rollen som regionchef för Stockholm, och klev in i sin nya tjänst den 6 mars.

Hon ersätter alltså Johan Strid, som haft den rollen sedan 2015, men som den 1 augusti blir vd på Prevas. Åsa Holmberg har varit på Knowit sedan 2013 och har varit i branschen under drygt 20 år med ledande roller i flera konsultbolag.

– Jag ser verkligen fram emot att få fortsätta att vara med att utveckla Knowits erbjudande, och det är så kul att jobba i ett bolag som på riktigt ligger i framkant i den digitala transformationen. Inom affärsområdet Solutions är vi med och skapar nya innovativa lösningar för våra kunder med stöd av den senaste tekniken och vi ser en fortsatt mycket stark efterfrågan på våra tjänster, säger hon.

– Jag är väldigt glad att Åsa tackat ja till den nya rollen. Hon kommer att tillföra både erfarenhet och kompetens till vår ledning. Åsa har under sin tid på Knowit visat att hon både har ett uppskattat ledarskap, kundfokus och en strategisk kompetens som bidrar till affärsutveckling, både för oss och våra kunder, säger Knowits koncernchef Per Wallentin och utvecklar:

– Det känns oerhört bra att vi har möjlighet att internrekrytera till rollen som affärsområdeschef för Solutions. Jag har uppskattat att få jobba tillsammans med Johan Strid, som haft en viktig roll i vår förändringsresa, och jag är övertygad om att Åsa, som redan idag har en viktig strategisk roll i bolaget, kommer att ta över stafettpinnen och fortsätta driva den fina utveckling vi ser i både Solutions och i Knowit som helhet.

Enfo hämtar molnman på AWS

Peter Lämber.
Peter Lämber.

Peter Lämber var med tidigt när Amazons Web Services skulle etableras i Sverige och Norden, i rollen som ansvarig för Channel and Alliances. Nu tar han klivet över till finska konsultbolaget Enfo, där han får den kryptiska titeln senior vice president. Uppdraget titeln innebär är desto tydligare: att göra Enfo till en av de ledande aktörerna inom molntjänster.

– Vi kommer att arbeta med att vidareutveckla det molnerbjudande som redan finns och utöka det så att det omfattar hela Enfo – både från ett leverans-, support-, marknads- och säljperspektiv. Satsningen på molntekniken ligger helt rätt i linjen med att göra Enfo till en av Nordens ledande leverantörer av molntjänster, säger han och konstaterar att tillväxten inom molntjänster kommer att vara enorm de närmaste tre åren och att vi hittills bara skrapat på ytan.

– Cloud it-spend i Sverige var strax under 3 procent förra året. 2020 räknar man med att det kommer vara uppe i cirka 30 procent. Detta gör att satsningen på molnbaserade tjänster är en av de absolut viktigaste strategiska frågorna för ett it-bolag idag. Det som jag måste lägga energi på just nu är att skapa en djup och grundmurad förståelse för vilka specifika behov som finns hos Enfos befintliga kunder. Jag vill inte att kunderna ska uppfatta Enfo som ett smörgåsbord, utan istället som ett företag med en rad specialistområden, där molnerbjudandet blir viktigt. Att göra molnerbjudandet tydligare är helt avgörande för att bli den ledande molnleverantören i Norden.

Halon halar in cash och vd

Martin Fabiansson.
Martin Fabiansson.

Göteborgsbaserade Halon Security har gjort en nyemission om 15 miljoner kronor. Huvudinvesterare är K-Svets Ventures, men bolagets befintliga ägare Chalmers Innovation Seed Fund och Almi Invest finns också med. Pengarna ska användas till en kraftig expansion under de närmaste åren och i samband med pengatillskottet anställs även en ny vd, Martin Fabiansson. Han ersätter en av bolagets grundare, Peter Falck, som alltså lämnar över vd-posten.

– Halon är ett spännande bolag med en produkt som är oerhört uppskattad i branschen. Jag ser fram emot att ta mig an den utmaning det innebär att lyfta Halon till nästa nivå, säger Martin Fabiansson.

– 2017 var ett mycket starkt år för Halon där vi landade flera viktiga referenskunder. Med det som bas har vi nu också säkrat en finansieringsrunda som gör att vi kan skala upp verksamheten både på sälj- och tekniksidan, säger Håkan Krook, fund manager på Chalmers Ventures.

Findwise finner vd på Volvo

Catarina Gunneberg.
Catarina Gunneberg.

Catarina Gunneberg är ny vd på Findwise. Hon ansluter närmast från en ledande position inom Volvo Group IT, där hon varit en ledande kraft i satsningen på analytics, ett område hon arbetat med sedan 2009.

– Likt resan och erfarenheten med Volvo Group ser jag att Findwise rör sig från klassisk informationsförvaltning mot analys och AI. Findwise enorma kunskapskapital, framför allt inom sökteknik och information management, kommer att vara avgörande när vi hjälper våra kunder att bli mer datadrivna, säger hon om sitt nya uppdrag.

Idag har Findwise drygt 120 experter inom information management, data science och sökteknik.

– Vi har alltid drivits av en stark värdegrund och haft en tydlig startupmentalitet i vår organisation. För att ta verksamheten till nästa nivå och lyckas tillgodose marknadens ökade behov av datadrivna tjänster vill vi samla kraften i ett enat Findwise med Catarina i spetsen, säger Bengt Rodung styrelseordförande och medgrundare.

HiQ värvar varumärkesstrateg

Gül Heper.
Gül Heper.

Varumärkesexperten Gül Heper blir ny affärsutvecklare och digital strateg på konsultbolaget HiQ i Stockholm. Hon kommer närmast från tjänsten som digital utvecklings- och innovationschef på Scandic Hotels.

– Otroligt roligt att kunna välkomna Gül Heper till HiQ-familjen. Hon har ett nätverk och en kunskapsbas som är imponerande och hennes innovativa idéer kommer hjälpa många kunder att ta nästa steg, säger Magnus Gudéhn, vd på HiQ Stockholm.

Gül Heper har under de senaste 17 åren jobbat med att utveckla flera internationella varumärken som Absolut Vodka, Nespresso, HTL Hotels, Scandic Hotels, SCA, Procter and Gamble samt Manolo Blahnik.

– HiQ jobbar långt i framkant med användarfokuserad innovation med stort affärsvärde och har samtidigt kapaciteten och kompetensen att leverera fungerande lösningar. För mig, som har stor erfarenhet inom allt från holistisk varumärkesutveckling och marknadsföring till utveckling av digitala innovationer, känns det som ett perfekt ställe att arbeta på, säger Gül Heper.

Ingram gör Schön molnresa

Torbjörn Schön.
Torbjörn Schön.

Torbjörn Schön är sedan januari chef för Value och Cloud på distributören Ingram Micro. Han har under 13 år drivit Communica Datadistribution, och har efter det även varit Nordenchef på Netgear, där han blev närmare bekant med distributörsjätten.

Nu väntar ansvaret för de områden på Ingram Micro där värdeadderande försäljning är avgörande. Ingram Micro har byggt upp egna team av experter inom infrastruktur, Digital Signage, POS, Collaboration samt Cloud och mjukvara.

– Jag fick från början en väldigt god relation med kontakterna på Ingram. Mycket fokus lades på den personliga relationen och det märktes att man lyssnade på oss leverantörer, säger han och fortsätter med:

– När jag fick tipset om att söka tjänsten hos Ingram tog det inte lång tid för mig att bestämma mig. Ingram ligger väldigt väl positionerade för just förflyttningen över till ”Subscription based economy” som kombinerar hårdvara och mjukvara. Jag hade också kunnat följa att man hade rest sig efter ett ganska tufft år och fått en nystart med William som ny vd. Det kändes som helt rätt tid att komma in i företaget.

Ny duo till IT Gården

Under 2017 och 2018 har flertalet nyckelrekryteringar genomförts hos det numera Norvestorägda, men fortfarande Skånebaserade IT Gården.

Per-Arne Sandström tillträder 3 april rollen som försäljningschef. Han kommer närmast från tjänsten som marknads- och försäljningsansvarig och delägare på Alliero. Dessförinnan har han varit delaktig i att starta och driva bolag som Avansys och Consellor.

– IT Gården har en enorm potential och är ett spännande bolag i en bransch under kraftig förändring. Om vi är proaktiva och handlingskraftiga kommer det finnas enorma möjligheter att ytterligare stärka vår position inom försäljning och marknad. Jag har höga ambitioner och aggressiva mål, och med över 30 års erfarenhet i branschen, är jag övertygad att vi den närmsta tiden kommer fortsätta ta viktiga marknadsandelar, säger han.

Dessutom tillträdde Anders R Nilsson som ny finanschef under fjolåret. Han anslöt från e-handelsföretaget Skånska Byggvaror.

Per-Arne Sandström
Per-Arne Sandström och Anders R Nilsson.

– Under 2017 har vi tillsammans med våra nya ägare Norvestor arbetat intensivt för att förbereda IT Gården för nästa steg i utvecklingen. Vi har strukturerat om bolaget samt organiserat om vår drift och kundsupport för ökad tillgänglighet. Vi har öppnat ett nytt kontor i Malmö för att attrahera de skarpaste it-stjärnorna och arbetar just nu med att skapa den bästa onboarding-upplevelsen för våra nya kunder, säger han.

Laddar stor Canon

Tomas Lagerberg
Tomas Lagerberg.

Tomas Lagerberg är ny produktchef för IPS, Industrial & Production Solutions. Det innebär att han ansvarar för alla storformats- och högvolymsprodukter, det vill säga allt som används inom professionell verksamhet i grafisk bransch.

– Jag tycker verkligen om produktchefsjobbet så nu känns det som att jag kommit hem. I min nya roll har jag många intressenter att ta hand om, jag måste se till att det flyter, säger han.

– Den stora utmaningen vi står inför i dag är att få våra kunder och våra kunders kunder att förstå att det inte bara handlar traditionella utskrifter. Vi kan hjälpa den grafiska branschen att utvecklas tillsammans med oss samt hitta nya affärsmöjligheter. Det gäller att tänka i koncept, säger han.

Stefan Brodin
Stefan Brodin.

Mer marknadsfolk till Clavister

Svenska säkerhetsbolaget Clavister plockar in en ny duo. Thomas Vasen och Stefan Brodin ska nu förstärka bolagets nybildade marknads- och produktavdelning.

Thomas Vasen har en bakgrund från bland andra Sandvine, Procera Networks och Digital Route. Han ska främst bidra med sin erfarenhet av kommersiella paketeringar av högteknologiska lösningar. Och Stefan Brodin, som senast var strategisk produktchef hos Ericsson, går in i rollen som kommersiell lösningschef.

Thomas Vasen.
Thomas Vasen.

– Att ha två så erfarna produktledare och marknadsförare som Thomas Vasen och Stefan Brodin ombord är en ovärderlig tillgång för Clavister och en otrolig operationell förstärkning som tveklöst kommer att hjälpa oss att lyckas med vår målsättning att växa. Vi är övertygade om att vår produkt- och marknadsstrategi kommer resultera i att både nya kunder och nya kundsegment attraheras av Clavisters starka teknologi, säger produktmarknadschef Johan Edlund.