Consid får appnapp

Konsultbolaget Consid öppnar plånboken och köper Appcorn, som är ett av Sveriges mest framstående bolag inom mobila applikationer. För Consid handlar det om att möta den ökade efterfrågan enligt devisen ”Mobile first". Från och med 1 april kommer appbolaget även att verka under Consids varumärke.

– Vi är fantastiskt glada över att välkomna Appcorn till Consid. Vi kan nu på allvar erbjuda våra kunder marknadens absolut bästa erbjudande inom mobila lösningar. Appcorns nisch, expertkompetens och långa erfarenhet inom området kommer, i kombination med Consids starka varumärke, kontaktnät och kunskap inom en rad andra affärsområden, leda till helt nya möjligheter för oss båda, säger Peter Hellgren, vd på Consid.

Bland Appcorns kunder finns stora bolag som Spotify, Blocket, H&M, Coop och Ericsson. Bolaget grundades 2009 och utvecklade lösningar långt innan de flesta såg värdet av mobila applikationer. De är idag ett knappt tjugotal utvecklare baserade i Karlshamn med kunder över hela Sverige. För Consid innebär det även att man öppnar sitt 15:e svenska kontor.

Enligt Martin Alléus, grundare och teknisk chef på Appcorn, och Mårten Nilsson, vd på Appcorn, är sammanslagningen ett naturligt nästa steg i verksamhetens vidareutveckling:

– Vi är mitt i steget till vår tillväxtkurva och det är precis de här musklerna som kommer bidra till att vi växer. Consids rekryteringskompetens, gedigna säljarbete och storlek gör att vi kan fokusera på det vi är bäst på. I och med detta kan vi bygga vidare på det erbjudande vi tagit fram, fortsätta vara ledande inom mobiliteten, som sveper in över alla branscher, och vara med och påverka på riktigt, säger de unisont i ett pressmeddelande.

Soluno BC köper Kamoda

Telekomspecialisten Soluno BC köper nu Kamoda, som jobbar med Shoretel-lösningar. Det innebär också att man fördjupar sitt samarbete med Mitel.

– Då Mitel under 2017 förvärvade Shoretel på global nivå, känns det naturligt att Soluno BC förvärvar Shoretels generalagent på den nordiska marknaden. Kamoda är en leverantör av professionella lösningar inom företagsrelaterad telefoni och kommunikation, säger Mattias Ohde, vd på Soluno BC.

Soluno BC förvärvar 100 procent av aktierna i Kamoda AB, vars verksamhet under den närmaste tiden helt kommer att införlivas i Soluno BC.

– Bolaget har arbetat med kvalificerade lösningar för bland annat contact centers och haft egen utveckling, vilket återspeglar sig i en fin kundbas och ett brett tjänsteutbud. Medarbetarnas driv och kompetens innebär en differentierad ställning i att kunna förse marknaden med ett bredare och ännu mer attraktivt erbjudande, säger Mattias Ohde.

Cashen dom tas av Fujitsu

Fujitsu har tecknat ett nordiskt serviceavtal med Nokas, som innebär att Fujitsu ansvarar för support och service av Nokas 1 400 uttagsautomater i Norden. Nokas verksamhet består idag av tre affärsområden: Cash Handling, Security och Systems, och det är inom kontanthantering som Fujitsu kommer att leverera servicetjänster åt Nokas.

Avtalet sträcker sig över tre år, med option på ytterligare två år, och börjar gälla den 1 april. Fujitsu ska då ansvara för support och fältservice för fler än 1 400 uttagsautomater i Finland, Norge och Sverige. Dessutom kommer Fujitsu att bistå Nokas med en servicedesk som anställda och service-tekniker kan vända sig till vid behov.

– Vi är mycket glada över att Nokas gett oss förtroendet att serva deras bankomater i Norden. Vi på Fujitsu har lång erfarenhet av den här sortens uppdrag och är stolta över att vi genom detta arbete säkrar en samhällsviktig funktion, säger Karin Schreil, vd Fujitsu Sverige och Skandinavien.

– Nokas behöver tjänsteleverantörer som Fujitsu som har ett välutbyggt nätverk av fältservicetjänster. Servicenivå och kvalitet var de faktorer som var avgörande i vårt val av leverantör, säger Andreas Schei, ansvarig för Strategy & Business Development på Nokas.

HiQ söker en skatt

Konsultbolaget HiQ ska fortsätta hjälpa Skatteverket. Det nya avtalet som har tecknats med myndigheten löper till och med 31 mars 2019, med optioner på ytterligare 30 månader. HiQ ska leverera ”ett agilt resursteam” som ska bemanna ett utvecklingsprojekt som utvecklar ett system som hanterar beskattningsunderlag.

– Vi är väldigt stolta över förtroendet att få teckna avtal med Skatteverket och ser fram emot att fortsätta bidra till att förenkla miljontals svenskars kontakt med myndigheterna, säger Magnus Gudéhn, vd på HiQ Stockholm.

Bakgrunden till samarbetet är att Skatteverket ska implementera nödvändiga förändringar inom inkomstskatteområdet, utifrån ny lagstiftning gällande arbetsgivarredovisning på individnivå.

– Skatteverket är en av de myndigheter i Sverige som har högst förtroende hos medborgarna, och nu får vi möjligheten att hjälpa dem att bli ännu effektivare. Vi har hjälpt Skatteverket att modernisera och digitalisera sina tjänster i mer än tio år nu. I och med det här uppdraget så ska vi fortsätta att göra det, säger Magnus Gudéhn.

Tieto dokumenterar på Värmdö

Värmdö kommun har valt konsultbolaget Tietos molnbaserade lösning för sin nya kommunövergripande dokument- och ärendehantering. Avtalsperioden sträcker sig över fyra år med möjlighet till förlängning i ytterligare tre år.

Lösningen är baserad på Tietos lösning för offentlig sektor, Public 360° Online, som omfattar alla centrala processer såsom diarieföring, nämndhantering och planhantering. Värmdö kommuns ambition är att under avtalsperioden vidareutveckla lösningen för att även tillgodose andra behov av användarstöd inom de olika förvaltningarna.

– Vi har som mål att bli en av Sveriges modernaste kommuner när det gäller digitalisering. Då är det en förutsättning att ha en effektiv dokument- och ärendehantering som underlättar för nya arbetssätt och standardiserade processer. En central i del i vår upphandling av it är att införandet sker i nära samarbete med leverantören, så att vi får löpande hjälp att vidareutveckla systemet allt eftersom verksamhetens behov förändras, säger Annica Lempke, kanslichef vid Värmdö kommun.

Palo Altos säkerhet går utför

Skistar, som ligger bakom många nordiska skiddestinationer, tar nu hjälp av Palo Alto Networks säkerhetsplattform för att skydda sig mot it-attacker. Med säkerhetsplattformen kan såväl besökare som företagets medarbetare använda nätverket på ett säkert sätt. Säkerhetslösningen omfattar de sex skidorter i Sverige, Norge och Österrike som ägs och drivs av Skistar.

– Vår hela affär är beroende av vårt nätverk. Nätverket hanterar betalningar på webben såväl som i våra hotell och i butiker. Vi har också liftkort som har en rfid-tagg som används vid alla entréer och i liftarna på våra skidorter. Detta gör att om vårt nätverk påverkas av en it-attack så syns det direkt på våra intäkter, och ger dessutom våra gäster ett mycket dåligt intryck, säger Peter Larsson, it-chef på Skistar.

Nya regler kräver Intechrity

Combined Excellence satsar på att dra igång ett nytt bolag, med det vitsiga namnet Intechrity, med vilket man ska hjälpa kunderna att följa de lagar som reglerar den digitala marknaden, som exempelvis GDPR och e-handelsdirektivet. Delar av erbjudandet har sedan tidigare legat som eget erbjudande inom Cloudpro, men lyfts nu alltså ut som eget bolag.

– Det känns givetvis väldigt roligt att jobba i en verksamhet vars affär vuxit och därmed är det naturligt att vi blir ett eget varumärke. Ser framemot den fortsatta resan tillsammans med existerande och nya kunder, säger Erika Malmberg, som blir vd på Intechrity.

– För oss känns det naturligt att vi delar upp verksamheten. På så sätt blir det tydligare mot kunder och andra intressenter att vi på Cloudpro fortsätter leverera förstklassig it-drift och Intechrity fortsätter med sitt uppskattade arbete inom informationssäkerhet, säger Cloudpros vd Gurra Gustafsson.

Virtualworks blir Ayfie

Virtualworks Group slår nu samman sina två affärsområden Ayfie och Virtualworks. Det nya företaget bildar då Ayfie, som siktar på att bli en ledande aktör på den snabbt växande internationella marknaden för sökning och textanalys. Sammanslagningen är ett viktigt steg mot målet att börsnoteras under året.

– Kunderna vill ha lösningar som kombinerar sökning och textanalys – och det får de nu när vi slår ihop produkter och teknik från Ayfie och Virtualworks, säger Simen Kortgaard, vd på Ayfie och utvecklar:

– Ayfie kommer att sätta standarden för det vi kallar Big Text, det vill säga när man bearbetar, analyserar och söker efter stora mängder data i form av ostrukturerat innehåll. Företagen har stadigt ökande datamängder och stora utmaningar i att få en överblick och att använda värdefull information av redan skapad data. Ayfies lösning bygger på mer än 30 års lingvistikforskning och kombinerar språkförståelse med maskininlärning för att skapa marknadens mäktigaste verktyg för företag som vill ha insikt och överblick över innehållet i sin data.

Vill se säkra svenska moln

Svenska säkerhetsbolaget Clavister och den likaledes svenska molntjänstleverantören 24 Solutions gör gemensam sak och erbjuder Clavisters produkter som startklara molntjänster till 24 Solutions kunder.

– Vi delar en gemensam vision om att erbjuda ”Security by Sweden”- produkter, med ett starkt fokus på säkerhet och integritet. De säkerhetsprodukter Clavister erbjuder passar perfekt med våra produkter och den helhetslösning vi vill kunna erbjuda våra kunder, säger 24 Solutions vd Magnus Mårtensson.

Även Clavisters Nordenchef Jan Nahlbom ser fram emot samarbetet och uppger att 24 Solutions erfarenhet inom molntjänster och säkerhet ger Clavister en innovativ partner.

– Molntjänsterna från 24 Solutions både levereras och driftas från Stockholm, och med infrastrukturen placerad i en skyddad miljö, är det svårt att hitta en säkrare molnstruktur, säger han.

Stroede Ralton skrotar namn och kuvert

Kundkommunikationsbolaget Stroede Ralton byter ut sitt krångliga namn mot moderbolagets mer lättförståeliga Intermail. Men det är inte bara namnet som är nytt. Kuvertverksamheten har dessutom knoppats av till Bong, och nu vill man istället storsatsa på integrerade kommunikationslösningar, vilka kommer att vara både digitala och fysiska.

De båda verksamheterna i Danmark och Sverige ska ledas av vd Anders Ertmann, som också är mannen bakom ombyggnaden av bolaget.

– Nu är det full fart framåt på det vi gör bäst – datadriven och integrerad kundkommunikation. Nya Intermail blir bättre rustat för framtiden och mer tydligt i vårt erbjudande. Ni kommer se ett mer sammansvetsat lag än tidigare, säger han.

Framöver kommer man främst att jobba inom fyra olika tjänsteområden: datadrivna crm- och lojalitetslöningar, administrativ kommunikation, skräddarsydda marknadsföringslösningar samt fulfillment-tjänster där man hanterar avancerade logistik- och distributionsflöden.

System Verification testar MFF

Fotbollsklubben Malmö FF meddelar att man ska ta ett digitalt helhetsgrepp med målet att skapa ännu större värde åt klubb, spelare och supportrar. När man valde det bolag som skulle bli rådgivande partner höll man sig på hemmaplan, och fastnade för System Verification.

Be båda organisationerna beskriver samarbetet som ett första steg för båda parter. För System Verification är det första kunden inom elitidrottens värld, och för MFF är det startskottet för att utnyttja digitala möjligheter. Avtalet gäller hela den digitala plattformen, men först och främ,st handlar det om fotbollsklubbens webb, men man ska även fungera som rådgivare vad gäller prioriteringar.

– Vi är mycket glada för förtroendet. Sportens värld är en ny arena för oss, vilket gör uppgiften ännu mer stimulerande. MFF är ett starkt varumärke som nu tar nya steg för att leda den digitala utvecklingen inom elitidrotten. Vi ser fram emot att få bidra med vår kunskap på denna resa, säger Hamdija Jusufagic, vd på System Verification, som också blir ny sponsor och medlem i MFF Nätverket.

– Självklart vill vi även stötta klubben som sponsor och få möjlighet att knyta nya kontakter genom nätverket. Det kommer ge oss en ännu bättre inblick och förståelse för helheten, säger Hamdija Jusufagic.

– System Verification är rätt partner för detta, eftersom de ser helheten, är innovativa och vana att arbeta mot tuffa affärsmål. Tillsammans kommer vi att utforska vilka digitala lösningar som kan skapa ännu större värde åt klubben, spelare och supportrar, säger MFF:s vd Niklas Carlnén.