Bakgrundskontroller är en del av rekryteringsprocessen och den vanligaste metoden är referenser – det är något som 97 procent av företagen använder sig av.

Men det finns också en mängd andra sätt att få en bild av dig som söker jobbet och på senare år har googlesökningar och sociala medier seglat upp som en allt vanligare metod.

Nu verkar dock den trenden ha brutits enligt en ny rapport från Stockholms Handelskammare. Förra året uppgav 41 procent av företagen att de inkluderade sociala medier, som bloggar, Twitter, Linkedin eller Facebook, i sina bakgrundskontroller men i år har den andelen sjunkit till 38 procent.

– Vi ser att kurvan planat ut och nu försiktigt börjat gå nedåt, men det är likväl en kontroll som fortfarande är vanligare än att exempelvis kontrollera brottsregister, säger projektledaren Lotta Andersson i en kommentar.

– Kontroller i sociala medier ser ut att vara ett av flera komplement som företagen använder vid sidan av att kolla av referenser, kontrollera tidigare anställningar och utbildningsbakgrund.

Läs också: När vännerna reagerar på dina suckar och stön – då ska du se över din karriär

Hon tror att en orsak till att sociala medier inte längre används lika frekvent kan vara en kombinerad effekt av att nyhetens behag lagt sig och att integritetsfrågorna uppvärderats. I rapporten konstarteras också att företagen inte alltid anser att det ligger inom ramen för den intresseavvägning som är en viktig del i samband med rekrytering när GDPR införs senare i vår.

Färre kollar också upp kandidaterna via Googlesökningar. 2015 låg andelen som gjorde det på 46 procent, förra året hade det sjunkit till 44 procent och i år har det minskat rejält till 35 procent.

En anledning att kontrollera kandidaterna på sociala medier är för att se att de inte uttryckt sig på sätt som kan påverka företagets rykte – det kan handla om sådant som kränkande yttranden, könsdiskriminering eller att någon uttryckt stöd för brottsliga handlingar.

Och även om det nu görs färre kontroller på sociala medier så är det inte läge att helt strunta i hur man beter sig där enligt rapporten. Den information som företagen får därifrån kan nämligen väga tungt. 33 procent av företagen uppger att de sorterar bort kandidater efter att ha kontrollerat dem på sociala medier.