Holländsk dynamik för Endeavor

De svenska affärssystemkonsulterna fortsätter att köpas upp. Efter att danska Columbus köpt Istone är det dags för nästa förvärv, där Endeavor, som specialiserat sig på Microsoft Dynamics 365, slukas av den nederländska företagsgruppen CRM Partners.

Endeavor blir det femte bolaget som ansluter till CRM Partners Group. Men liksom tidigare kommer man att fortsätta verka från sina kontor i Göteborg, Stockholm och Jönköping, och den nuvarande ledningen behåller sina poster.

– Det känns spännande att bli en del av CRM Partners som är ett av de ledande europeiska företagen inom Dynamics 365. Vi är övertygade om att både våra kunder och vår organisation kommer att dra nytta av den kunskap och erfarenhet som finns hos CRM Partners och det nätverk som hör därtill. Vi ser fram emot att stärka vår position och utvecklas ytterligare som ett företag, säger David Axelsson, en av grundarna och vd på Endeavor.

Läs också: Så ska Spotify hålla undan för Apple och Amazon: Fortsatta förluster

– Förvärvet av Endeavor ger oss möjlighet att dela med oss av vår kunskap till den svenska marknaden samtidigt som vi utvecklar den. Vi har varit nyfikna på Endeavor ända från första början eftersom det är ett ungt, framgångsrikt företag med potential att växa. Vad som är ännu viktigare är att vi kände att våra kulturer stämde överens. Det finns många liknande värderingar, såsom öppenhet, att arbeta tillsammans som ett team samt en ambition att ständigt bli bättre. Personalen på Endeavor kommer att vara ett värdefullt tillskott till CRM Partners-familjen, säger Emiel Putman, grundare och vd på CRM Partners Group.

Ny ägare vill ta Trustly till nästa nivå

Fintechföretaget Trustly har fått en ny ägare, i Nordic Capital Fund IX. Riskkapitalbolaget Nordic Capital uppger att man ska stödja Trustly i arbetet med att etablera företaget som den ledande globala leverantören av direktbanksbetalningar. Affären innebär att den största aktieägaren, Bridgepoint Development Capital, säljer hela sitt innehav. Ledning, grundare och investeringsbolaget Alfvén & Didrikson kommer dock fortsätta att vara betydande aktieägare i bolaget.

– Skiftet mot bankbaserade betalningslösningar är i sin linda och vi ser fram emot att fortsätta driva innovation och arbeta för enklare, säkrare och effektivare onlinebetalningar – både för konsumenter och handlare. Vi är mycket glada över partnerskapet med Nordic Capital, vars stöd kommer att vara viktigt när vi växer över affärsområden, produkter och marknader. Jag vill också tacka Bridgepoint Development Capital för deras viktiga insatser under de senaste tre åren, säger Trustlys vd Oscar Berglund.

– Trustly leder det pågående skiftet mot direktbetalningar. Denna investering är i linje med Nordic Capitals investeringsstrategi inom betalningssektorn, en sektor där vi har stor kunskap och erfarenhet. Efter att ha följt bolaget under flera år har vi stor tilltro till styrkan i Trustlys affärsmodell. Vi är oerhört imponerade över vad grundare och ledning har utvecklat under de senaste tio åren. Nordic Capital ser Trustly som en strategisk plattform med unika möjligheter. Vi avser att stötta ledningen och grundarna på resan mot att bli den globala ledaren inom direktbetalningar på nätet. Nordic Capital kommer att bistå med kapital och med gedigen erfarenhet från tidigare framgångsrika investeringar inom sektorn, säger Fredrik Näslund, partner och rådgivare till Nordic Capitals Fonder.

Transaktionen är föremål för sedvanliga myndighetsgodkännanden och Finansinspektionens godkännande. Parterna har kommit överens om att inte lämna ut några finansiella detaljer.

Consid sopar hem nytt ramavtal

Konsultbolaget Consid har tagit hem ett ramavtal om it-konsulttjänster för Arbetsgivarverket. Avtalet innefattar support, förvaltning och utveckling av verksamhetssystem för myndigheten och beräknas vara värt 3,5 miljoner kronor under avtalsperioden.

– Detta avtal är av mycket betydande art. Vi har goda referenser från liknande åtaganden och ser fram emot att effektivisera och samordna Arbetsgivarverkets verksamhetssystem, säger Peter Hellgren, vd på Consid.

Advania får gå om i Kunskapsskolan

Advania Skolpartner har tecknat ett nytt avtal med Kunskapsskolan. Bolaget ska stå för drift och support för samtliga av Kunskapsskolans grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning i Sverige. Avtalet löper på fem år och Advania kommer att erbjuda en central plattform som tjänst vilket innefattar servrar, lagring och applikationsplattform samt service desk.

– Vi har haft förmånen att samarbeta med Kunskapsskolan genom Caperio Skolpartner tidigare. Ett partnerskap som vi upplever har fungerat tillfredsställande för bägge parter. Vi är förstås stolta över att ha tagit oss igenom nålsögat som ett anbudsförfarande de facto innebär, samt att vi fått ett utökat förtroendet från Kunskapsskolan att leverera högkvalitativa it-produkter och tjänster som bidrar till utvecklingen av digitalt lärande i våra svenska skolor. Det ligger helt i linje med vår strategi att bredda erbjudandet och erbjuda våra kunder en komplett helhetslösning, för ökad verksamhetsnytta och kundnöjdhet, säger Advanias vd Tomas Wanselius.

– Vi har nogsamt beaktat de 15 anbud som inkommit och vi ser Advania som en komplett leverantör och samarbetspartner av kvalificerad it-utrustning, tjänster och lagring. Vi vill ha allt under samma tak och i samband med Advanias uppköp av Caperio, har vi fått en samarbetspartner som kan leverera både arbetsplats, inklusive upphandling av hårdvara, samt drift av våra verksamhetssystem. Advanias geografiska täckning med kontor på många orter i landet, kan ge oss ett lokalt stöd på skolorna, med tekniker på plats där förstärkning behövs, säger Annelie Fredsberg, cio på Kunskapsskolan och fortsätter:

– En viktig aspekt som vi värdesätter är Advanias skolprofilering. Advania har en tydlig satsning på utbildningssektorn, som även sträcker sig in på verksamhetssidan och erbjuder stöd till pedagogerna i skolornas digitala utveckling. Man har egna anställda pedagoger och ett djupgående samarbete med Google for Education, som gynnar hela vår verksamhet och den fortsatta utvecklingen.

City Network vann jämförelsen

Svenska City Network, som levererar infrastruktur som tjänst baserad på Openstack, har tagit hem en affär med Schibstedägda jämförelsesajten Lendo, som ska drifta hela sin verksamhet på företagets branschspecifika tjänst, City Cloud for Bank & Finance.

– Ända sedan starten har Lendo erbjudit sina kunder en smidig, enkel och stabil lösning för att förmedla lån via digitala plattformar och som sådan är utveckling av nya tjänster och innovativa lösningar helt central. Samtidigt har vi tydliga regler och hårda krav på stabilitet och säkerhet att förhålla oss till. Jag är därför mycket nöjd över att vi i City Network har hittat en lokal infrastrukturpartner vars flexibla, öppna och säkra molntjänst kommer att vara en viktig del i vår fortsatta utveckling av Lendo, säger Anna Franzén, teknikchef på Lendo.

Läs också: Ikeas affärsmodell under press – ”vi behöver förändras”

– Vi är naturligtvis mycket hedrade av att Lendo har valt City Cloud som sin plattform när de nu ytterligare ökar innovationstakten, inte minst mot bakgrund av att Lendo ända sen starten är ett datadrivet bolag. Vi ser ett stort intresse för vårt branschspecifika IaaS och tillhörande tjänster för hantering och support från både traditionella och nya bolag inom finanssektorn. Sammantaget är det flexibiliteten och öppenheten i kombination med säkerhet och inbyggd regelefterlevnad i tjänsten som efterfrågas, säger Johan Christenson, vd och grundare av City Network.

Hälsoeffekt för HiQ

Konsultbolaget HiQ har blivit hälsohett. Efter att ha vunnit två upphandlingar inom Healthcare sedan årsskiftet har man nu 50 konsulter med specialistkompetens inom hälso- och sjukvårdsområdet, bara i Stockholm.

De två upphandlingarna som ligger bakom är Domänförvaltning av kvalitetsområdet åt SKL, vilket innebär att HiQ under fyra år ska förvalta och vidareutveckla Nationellt kliniskt kunskapsstöd och Kvalitetsindikatorkatalogen. Den andra handlar om tjänster runt 1177 Vårdguiden åt Invånartjänster nationellt på Inera och regionalt på SLL, där HiQ ska stå för nyutveckling av stöd och behandling, utveckling av behörighetstjänst, ökad användning av invånartjänster samt vidareutveckling av Hitta och jämföra vård.

– Det är otroligt roligt att få vara med och skapa en bättre och mer jämlik vård, Allt började med Vården i siffror i för tre år sedan, vilket var ett ganska litet uppdrag, men sedan dess har samarbetet växt och utvecklats till grunden för den verksamhet som bedrivs inom HiQ Healthcare med en stor förvaltning och vidareutvecklingsgrupp. 1177 Vårdguiden har två miljoner användare i månaden och genomgår en större teknisk förändring samt utveckling av nya tjänster för invånarna, så det är ett riktigt prestigeuppdrag, säger Peter Lager, ansvarig för Healthcare på HiQ.

Lundalogik bär frukt – till börsen

Svenska crm-bolaget Lundalogik har tagit ett beslut om att skrota hemvistnamnet. Istället kommer bolaget framöver att verka under namnet Lime. Redan sommaren 2016 ändrade bolaget officiellt sitt varumärke till Lime by Lundalogik, och nu tar man alltså steget fullt ut.

Lime är redan namnet på företagets produktserie med crm-mjukvara för kundvård och försäljning. Och namnbytet är också tänkt för att skynda på den nordiska expansionen. Under fjolåret har man anställt 51 personer runt om i Norden.

– Detta är en del av en internationalisering av företaget som redan kommit en bra bit på väg, men huvudkontoret ligger kvar och Lund kommer alltid att vara en stor del av vår kultur. Det är något speciellt att vara en Lundalogiker och den känslan ska bestå, säger vd Erik Syrén, som har varit med bolaget i 17 år, vilket har varit en resa från 10 till 215 anställda.

Och nu väntar nästa del i resan, då bolaget är på väg att börsnoteras. I den vevan tar man också in två nya storägare, Swedbank Roburs Microcap-fond och affärsängeln Martin Gren, som var en av grundarna av ett annat stort skånskt bolag, Axis.

– Vi får in en enorm kompetens inklusive en av de mest framgångsrika och skickliga it-entreprenörerna någonsin genom de nya ägarna. Det blir till ovärderlig hjälp på tillväxtresan i befintliga och nya länder, säger Erik Syrén om de nya ägarna och kommenterar börsnoteringen och en eventuell tidsplan för denna på följande sätt:

– Jag anser att detta skulle vara en bra ägandeform för Lime. Om och när det sker är ägarefrågor.

Commvault lierar sig med HPE

HP Enterprise och Commvault har dragit igåmng ett samarbete, där HPE:s kundbas ska få tillgång till Commvaults lösningar för dataskydd och backup. Det sker genom att Commvault nu blir en del av HPE Complete, en marknadsplattform där HPE kombinerar produkter med sina partner.

– Med det här faller den sista pusselbiten på plats i vårt växande samarbete med HPE. Sedan tidigare har HPE levererat backuplösningen HPE Greenlake med Commvault Data Platform förinstallerat med sina servrar, lagrings- och nätverksenheter. Vår närvaro i HPE Complete öppnar nu helt nya möjligheter både för Commvault och för HPE-kunderna på den svenska marknaden, säger Rikard Lindkvist, som har titeln senior system engineer på Commvault i Sverige.

IFS får ny energi

Energibolaget One Nordic har valt svenska affärssystemleverantören IFS, och dess produkt IFS Applications, för att hantera leveransen av företagets tekniska underhålls- och upphandlingslösningar. Dessutom hoppas One Nordic att den nya it-lösningen ska ge stöd för prediktiv analys samt digitaliserad och automatiserad processhantering.

– Vi behövde en robust erp-lösning med ett tydligt fokus på serviceinriktade företag. Med IFS kan vi integrera alla viktiga affärsprocesser och få en bättre översikt över alla våra enheter. Det kommer förstärka både leveransen och våra kunders upplevelse, säger Jonas Arvidsson, vd på One Nordic.

Acando webbar loss på Telenor

Konsultbolaget Acando har fått i uppdrag att ta fram en ny frontend-lösning för Telenors sajt telenor.se. Med lösningen eftersträvar Telenor större flexibilitet och möjligheter till en bättre användarupplevelse.

I ett första steg initierade Acando ett projekt där man samlade in kraven, identifierade rätt väg att gå, satte upp en prototyp, utvärderade och slutligen presenterade en rekommendation och frontend-strategi. I ett andra steg ska Acando tillsammans med befintligt utvecklingsteam hos Telenor, implementera den nya lösningen.

– Lösningen ska agera vägvisare för samtliga delar inom Telenors webbaserade användargränssnitt, säger Carl Tottie, ansvarig för Digital Execution på Acando Business Design Studio.