Det är analyshuset Forrester som tagit tempen på marknadsavdelningarna i en global undersökning, ”GDPR och marknadsföraren”, inför att EU:s nya dataskyddsregler GDPR träder i kraft i maj.

Resultaten är inte helt upplyftande.

Bara 15 procent av marknadsavdelningarna uppger att de är helt GDPR-kompatibla. 18 procent funderar fortfarande på vad de ska göra. Majoriteten uppger att de är ”delvis redo”.

Läs mer: Alla ligger efter med GDPR-jobbet – nu skärper EU tonen

Ändå kommer B2B-marknadsförare att beröras direkt av de nya reglerna, om man kollar på de gemensamma metoderna för digital marknadsföring.

Dessutom är GDPR ett ypperligt tillfälle att städa upp i sina datamiljöer och få bättre koll på mottagarna av marknadsföringen.

Forrester skriver att B2B-marknadsförare måste omfamna den kommande förändringen och omarbeta sina strategier för en period av ökade krav på integritet och samtycke. Detta för att undvika både ekonomiska förluster och varumärkesskada.

De företag som går i täten ser också GDPR som ett tillfälle att förbättra sin datahantering, och att anpassa sig till kundernas krav. I en kommentar till rapporten skriver Forrester att administrationen av marknadsförings­databaser bör upp på strategisk nivå.

En annan aspekt är att en budget för GDPR innebär att B2B-marknadsföraren får resurser att rensa upp i ofta röriga miljöer av marknadsdata.

Läs mer: Nya lagar sätter press på företagen – svettigt 2018 för it-juridiken

Kraven på samtycke kan låta som en börda, men är en möjlighet om man jobbar med det här på rätt sätt. Marknadsförare kommer att få ett verkligt mandat att genomföra marknadsföring och nå ut, engagera och kommunicera med kunder som verkligen är intresserade av budskapet.

Integritetskulturen kommer att bli norm, konstaterar de vidare i rapporten – och eftersom GDPR påverkar hela företaget, inte bara säkerhet, marknad eller it, måste förberedelserna gå genom hela organisationen.