Salesforce satsar nu stort på att få alla sina molntjänster att verka ihop. Detta genom att köpa sin partner Mulesoft, som levererar en molnplattform som används för att koppla samman olika api:er.

Från Salesforcehåll uppges att man med hjälp av Mulesoft ska skapa det man kallar Salesforce Integration Cloud, som ska ge företag möjligheten att komma åt all data, oavsett var den finns, för att på så sätt kunna skapa ”djupa och intelligenta kundupplevelser för en personlig 1:1-resa”.

Läs också: IBM trimmar supporten – med Salesforces molntjänst

Kalaset kostar 6,5 miljarder dollar, vilket motsvarar drygt 53 miljarder kronor. Och att Salesforce tror stenhårt på sitt köp bevisas om inte annat av att prislappen ligger cirka en miljard dollar över bolagets marknadsvärde. Vd Marc Benioff säger så här om storaffären till Financial Times:

– Tillsammans kan vi göra det möjligt för kunderna att koppla samman all information på företaget från såväl publika som privata moln, vilket radikalt kommer att ändra möjligheterna till innovation.

Och Mulesofts vd Greg Shott stämmer in i förväntanssången.

– Med kraften från Salesforce i ryggen har vi fantastiska möjligheter att realisera vår vision om applikationsnätverket både snabbare och i större skala, säger han.

Mulesoft har ett registrerat bolag i Sverige sedan 2016. Men bolaget har sedan tidigare en hel del kunder här via partner. Vi har bland annat skrivit om att Enfo gjort en Mulesoftsatsning.

Salesforce framhöll igår, efter att affären presenterats, att man tror att det finns större möjlighet att växla upp de gemensamma produkterna och tjänsterna snabbare genom ett förvärv än genom ett utökat partnerskap. Affären beräknas vara klar senast 21 juli.