De senaste avslöjandena om hur Cambridge Analytica via Facebook fått åtkomst till över 50 miljoner människors personuppgifter är mycket upprörande. Ännu mer upprörande är att uppgifterna har använts för att förändra människors beteende, påverka hur de röstar och i
slutändan undergräva våra demokratier.

Vi försöker fortfarande förstå vad som har hänt, men det är redan tydligt att något har gått fruktansvärt fel. Det mest skrämmande är att 50 miljoner användares uppgifter, enligt vad som rapporterats i media, har samlats in utan deras samtycke, trots att bara cirka 270 000 personer har gett sitt medgivande och laddat ner den tvivelaktiga appen. Ingen av dem vet om att just deras uppgifter har använts för att forma miljontals människors politiska åsikter. Dataskyddsmyndigheterna har inte heller informerats om att uppgifterna har missbrukats.

Läs också: GDPR: Här är allt du behöver veta om EU:s nya dataskyddsregler

Avslöjandena är ännu en smärtsam påminnelse om hur mycket vi behöver de nya dataskyddsreglerna som börjar tillämpas i maj. Tack vare reglerna blir företagen tvungna att hantera användarnas uppgifter med ansvarighet och öppenhet. Om ett företag samlar in uppgifter för ett visst ändamål kan det inte använda dem för andra ändamål, om inte användaren ger sitt samtycke. Var och en får kontroll över sina egna uppgifter eftersom samtycket måste ges genom ett aktivt val. Dataskyddsmyndigheterna kommer att se till att reglerna följs och kan ingripa om så inte sker.

Det här är en artikel från IDG Opinion Vill du också tycka till om något? Så här gör du. »

Skeptikerna menar att de nya dataskyddsreglerna gör det omöjligt för politiska partier att använda till exempel sina sändlistor och andra uppgifter för att driva kampanjer och informera potentiella väljare. Det stämmer inte.

När uppgifter används för att bättre informera medborgarna inför val bidrar det i sanning till ett välfungerande demokratiskt samhälle. Det är dock skillnad på att ge allmänheten ett fritt val och att manipulera väljarna. De starka dataskyddsreglerna hjälper oss att klara den balansgången och upprätthålla vår demokrati.

Läs också: Facebook-skandalen kokar ner till en fråga: Vem litar du på?

EU:s allmänna dataskyddsförordning ger än så länge det bästa konsumentskyddet och de starkaste konsumenträttigheterna i världen när det gäller data. Om och om igen ser vi att den digitala ekonomin testar gränserna för vårt dataskydd. Var och en måste vakna upp och inse hur deras uppgifter används varje dag. Vi måste alla ta tillbaka kontrollen och ägarskapet över våra uppgifter.

De nya dataskyddsreglerna ger oss verktyg – nu måste vi kavla upp ärmarna och börja använda dem.

Věra Jourová, EU-kommissionär med ansvar för konsumentfrågor