Sedan årsskiftet är det tidigare Tele2-vd:n Thomas Ekman som styr branschens prylgenerator nummer ett, Dustin. Återförsäljarjätten har under de senaste åren odlat sin e-handelsprofil allt mer, och det gäller numera även i Norge, Danmark och Finland.

Och Thomas Ekman, som anslöt till Dustin efter två år på taxibolaget Cabonline, säger att han uppskattar sin nya miljö storligen, när han sitter ner en stund i vimlet på Globens golv under bolagets årliga event Dustin Expo.

– Det är fantastiskt roligt. Det är vår bas att vi säljer prylar. Vi har 250 000 produkter i sortimentet, men även om sortimentet är gigantiskt jobbar vi hela tiden med att alltid se till att det är uppdaterat, säger han.

Läs också: Facebook avvaktar med ny hårdvara i spåren av förtroendekrisen

Men det är så klart inte bara prylförsäljning som gäller för Dustin. Precis som många av konkurrenterna blickar man allt mer mot tjänstehållet. Men hos Dustin är det fortfarande med prylen och e-handeln i centrum som tjänsteförsäljningen ska ske.

– Vi ser ju att när en kund köper exempelvis en dator frågar man ofta efter lösningar kring den. Det kan handla om lagring, Office 365, det blir naturligt att erbjuda tjänster i samband med köpet. Vi ska kunna ta ett större grepp för de kunder som önskar, och bli lite av en it-avdelning för dem, samtidigt som vi behåller trycket på e-handeln, säger Thomas Ekman.

Var det inte det exakt det Dustin skulle göra med IT-hantverkarna också, vara kundens it-avdelning – men ändå sålde ni den delen?

– Vi älskar standard och struktur. Det gör det enkelt att e-handla. Den del av IT-hantverkarna som vi sålde var för skräddarsydd, men den andra delen har vi integrerat och det är den del där vi kan skapa standardiserade tjänster.

Idag går 90 procent av Dustins ordrar och 75 procent av omsättningen online. Den absoluta majoriteten av kunderna är små och mellanstora företag, men man har en hel del storföretag som kunder också.

Läs också: Plötsligt vd-byte på IP-Only – här är veckans chefsnytt

Att e-handeln blir allt viktigare gäller dock inte bara Dustin. Allt fler bolag ser vikten av att vässa sina webberbjudanden, och inte minst går det ständiga rykten om svensk etablering för stora e-handelsgiganter som exempelvis Amazon och Alibaba. Just det verkar dock inte stressa den nya Dustin-vd:n nämnvärt.

– Vi står alltid på tå inför konkurrenter, nya som gamla. Men det handlar om att göra det man gör bäst och följa sin strategi. Dustin fokuserar på it-produkter och it-tjänster, och det gör vi riktigt bra. Jag tror på att fortsätta och bli ännu bättre på det vi gör. Fördelen med fler aktörer är att det driver hela marknaden och gör att fler väljer att handla online, och det gynnar oss.

Fördelen med fler aktörer är att det driver hela marknaden och gör att fler väljer att handla online, och det gynnar oss.

Thomas Ekman är inte den enda som är ny i Dustins ledning. Under de senaste åren har det plockats in en hel del nya namn.

– Det går i cykler. Det är många som har jobbat länge, några lämnar och några kommer till. Det är lite av ett kompetensskifte. Vi går som sagt mer mot tjänsteförsäljning. Vi ser att fler vill köpa som tjänst, och kunderna blir mer och mer vana vid det, konstaterar han.

Och en viktig del av det kompetensskiftet är så klart alla förvärv. På två och ett halvt år har nu Dustin gjort nio förvärv i Norden. De svenska bolag som köpts in är Saldab, Commsec, JML-System och Idenet. Och det verkar vara långt ifrån färdigköpt.

Vad blir nästa förvärv?

– Det får vi se. Vi har en planerad takt med tre till fem förvärv per år. Vi ser stora möjligheter att bygga ut mot ännu mer tjänsteförsäljning.