För ett år sedan började SJ acceptera betalappen Swish som betalningsmetod vid biljettköp och sedan dess har appen seglat upp som det absolut vanligaste betalningsalternativet bland kunderna. Det skriver SJ i ett pressmeddelande.

Läs också: Swish gör supersuccé i e-handeln – här är rekordsiffrorna

I dag väljer 60 procent av resenärerna att betala sin biljett med hjälp av Swish och totalt har fyra miljoner resor betalts med appen till ett värde av 1,1 miljarder kronor.

SJ var ett av de första kollektivtrafikbolagen som implementerade Swish-betalningar och Jenny Gejke, ansvarig för SJ:s digitala försäljningskanaler, anser att Swish gjort det enklare för resenärerna.

Swish

”Vi är nöjda med Swish som betalningsmetod och tror att fler kollektivtrafikbolag följer efter och erbjuder Swish som betalning”, säger Jenny Gejke i pressmeddelandet.

Läs också: Efter kontanter och kort – nu vill handeln att vi ska betala med mobilen

Swish

SJ:s implementering av Swish var också en av faktorerna till att företagets sajt blev utsedd till årets bästa svenska sajt på IDG.se:s lista Topp 100.