Strålande slantar till Capgemini

Konsultjätten Capgemini har förnyat sitt systemförvaltningsavtal med samtliga svenska kärnkraftverk i ytterligare fem år. Affären är värd cirka 75 miljoner kronor och Capgemini har de senaste 30 åren levererat tjänster inom vidareutveckling, underhåll, användarstöd och serviceledning till de svenska kärnkraftverken.

Det nya avtalet omfattar stöd till kraftverken Ringhals, Oskarshamn, Forsmark och bolaget Kärnkraftsäkerhet och Utbildning kring förvaltning av anläggningarnas blockdatorsystem, ett avancerat realtidssystem som bland annat används som ett instrument för övervakning av anläggningarnas drift.

– Genom att ta tillvara den spetskompetens som finns inom Capgemini kommer vi nu huvudsakligen att satsa på att ytterligare vidareutveckla våra befintliga blockdatorsystem. Vår målsättning är dels att utöka systemens livslängd, dels att även fortsättningsvis anpassa systemen till de förändringar som anläggningarna i övrigt genomgår. Vi är förvissade om att vi via det tecknade samarbetsavtalet, på ett kostnadseffektivt och säkert sätt, kan uppnå denna målsättning, säger Nils-Erik Näslund, representant för kundgruppen.

Tillsammans med kärnkraftverken kommer Capgemini, bland annat, att genomföra ett byte av datorplattform för insamling av signaler och mätvärden, baserad på standard hård- och mjukvara. Detta görs för att framtidssäkra blockdatorsystemen.

– Samarbetet med den svenska kärnkraftindustrin är strategiskt viktigt för oss. Vi är också glada för det förtroende som de visar oss genom att förnya kontraktet, säger Lars Engvall, kundansvarig på Capgemini.

Telecomputing shoppar vidare

Storsatsande Telecomputing fortsätter köpa på sig bolag. Den här gången är det norska Digisys som köps upp. Bolaget har kunder inom både privat och offentlig sektor och har 23 anställda med en omsättning på 113 miljoner kronor under 2017.

– Vi befinner oss på en marknad i stark tillväxt och vi ska bli ännu bättre på att hjälpa företag till molnet. Den snabba utvecklingen ökar behovet av rådgivning och med Digisys stärker vi vårt rådgivningserbjudande inom säkerhet, infrastruktur och lokal it-drift. Telecomputing blir i högre utsträckning en one stop shop för kunden. Många företag kommer under lång tid framöver ha behovet att kombinera molntjänster med sina befintliga lösningar och då kommer de behöva en riktigt bra samarbetspartner på vägen, säger koncernchef Terje Mjøs.

– Digisys sökte en partner som kunde ge oss en större leveranskapacitet utifrån kundernas förändrade behov att köpa it som en tjänst, samtidigt som de också har behovet att behålla det bästa från sin egen it-miljö. Många av våra kunder flyttar sina egna resurser närmare användarna och vill överlåta it-driften till operatörer som Telecomputing, säger Digisys styrelseordförande Knut Erik Johannessen.

Office köper i Västerås

Office köper Office i Västerås och Telekompaniet i Västerås, vilka båda fusioneras och blir Office Sveriges dotterbolag i Västerås och Mälardalen. Förvärven är en del av tillväxtstrategin för Office Sverige och samtidigt förstärks Office kompetens genom att all personal i de båda bolagen ansluter sig till Office.

– Inom Telekompaniet finns ett stort kunnande inom telefoni och inom Office i Västerås finns kompetens inom mötesteknik och print. Jonas Björkman, vd för Office i Västerås, blir vd för det nya Office i Västerås. Bolaget blir ett helägt dotterbolag till Office Sverige. Förvärvet förstärker också vår möjlighet till att erbjuda lokal support för kunder som har verksamhet i flera regioner i Sverige, säger Offices vd Thomas Jakobsson.

Academy får dubbeluppdrag

Utbildningsföretaget Academy har fått uppdrag av konsultbolaget Evry att på tolv veckor utbilda deltagare till applikationskonsulter inom affärssystemen IFS Applications och Unit4 Business World. Evry har sedan tidigare ett starkt samarbete med Unit4 i Norge, och nu ska man satsa stort på det i Sverige. Totalt är det 15 deltagare som ska snabbutbildas till applikationskonsulter inom Unit4 Business World och IFS Applications.

– Det här är ett jättespännande koncept som vi har väldigt höga förväntningar på. Genom samarbetet med Academy löser vi inte bara vår långsiktiga kompetensförsörjning utan får på bara ett par månader in konsulter som kan leverera från dag ett, något som gör stor skillnad i ett dynamiskt och snabbväxande konsultföretag som Evry, säger Marit Gisslar, rekryteringschef på svenska Evry.

Även amerikanska Servicenow har tagit in Academy för att intensivutbilda konsulter, för att på så sätt säkerställa kompetenstillförseln hos deras svenska partnerbolag. Det handlar om 28 personer som efter programmet kommer att jobba som konsulter på sex av Servicenows partnerföretag: Advania, Axians, Fujitsu, Materna, Procori och Sofigate.

– Konsulterna kommer att fungera som en brygga mellan vår teknik och det partnerföretag de jobbar för. Det handlar om att vägleda och stötta partnerföretagens kunder vid implementering eller konfigurering av vår plattform, vilket kräver teknisk kompetens men även förmågor inom kundrelationer och projektledning. Vår starka tillväxt i Norden, i kombination med den hårda konkurrensen om utbildad it-personal på arbetsmarknaden, gör samarbetet med Academy till en viktig faktor för att fortsätta kunna växa snabbt, säger Jan Nordström, partnerchef på Servicenow i Sverige.

Triss i sms

Tre av Sveriges mest välkända aktörer inom digitala meddelandetjänster, Tellus Talk, SMS Teknik och Intime, har gått ihop i en företagsgrupp ägd av moderbolaget Zápas AB. Alla bolagen erbjuder företag och organisationer meddelandetjänster, främst sms, via webben. Företagsgruppen har 15 anställda, 3 200 kunder och en omsättning över 150 miljoner kronor.

Redan 2013 inledde bohuslänska SMS Teknik ett samarbete med Stockholmsbaserade Tellus Talk och nyast i skaran är Intime med sin bas i Luleå, som blev en del av gruppen den 19 mars i år. Varje företag fortsätter att sköta sin verksamhet på respektive håll i landet precis som tidigare.

– Vi är väldigt glada att Intime nu ingår i vår skara av systerföretag och välkomnar att få ta del av deras kompetens. Extra roligt är det också att vi nu kan kalla Luleå för hem, säger Peter Korinek på Zápas.

– Resan att ta Intime till nya höjder har redan börjat och vi ser fram emot att ingå i den starka företagsgruppen som Tellus Talk, SMS Teknik och vi utgör tillsammans. Precis som tidigare kommer vi att fokusera på våra kunders behov och erbjuda den absolut bästa tjänsten och servicen för mobil kommunikation, säger Intimes vd Josefine Åhl.

Pulsen vill ha mer AI från IBM…

Pulsen och IBM har tecknat ett nytt treårigt avtal inom IBM:s partnerprogram Ecosystems Expansion. Det nya avtalet gäller åren 2018-2020 och inkluderar tjänster baserade på IBM:s hårdvaruplattformar och innovativa teknologi inom AI och kognitiv it. Samarbetet ger dessutom Pulsen ytterligare möjligheter att ta ett helhetsansvar för it-driften och de system som måste kommunicera med varandra via Pulsens datacenter liksom tjänster som anropas i molnet.

– Behovet att sammanställa och analysera stora mängder data och komplex information är i dag oerhört stort. Genom att utveckla vårt mångåriga och framgångsrika samarbete med IBM till att omfatta AI-baserad teknik får vi nu bättre möjligheter att erbjuda våra kunder lösningar som skapar en snabb och tydlig affärsnytta, säger Martin Hogmalm, vd på Pulsen Production.

– Genom det nya avtalet får våra kunder tillgång till nya tjänster och lösningar som kommer att stärka deras konkurrenskraft samt affärsvärdet de får ut av sin it-miljö. Jag ser fram emot att vi nu kan bredda våra gemensamma erbjudanden och utveckla nya tjänster inom bland annat AI och kognitiva system för IBM:s hårdvaruplattformar, säger Peter Nilsson, Sverigechef på IBM Systems.

… som interagerar mer med Interxion

Datacenterbolaget Interxion meddelar nu att IBM:s molntjänster är tillgängliga från företagets alla datacenter i hela Europa genom Cloud Connect, som är Interxions tjänst för att koppla upp sig mot olika molntjänster direkt i företagets datacenter.

Nätverkstjänsten IBM Cloud Direct Link, där säkerhet och snabb dataöverföring mellan privat infrastruktur och det publika molnet är nycklarna baseras nu hos Interxion i Stockholm och Frankfurt.

– I och med att vi nu ger access direkt till IBM Cloud från vårt datacenter adderar vi ytterligare en viktig komponent för både systemintegratörer och företag som använder vårt datacenter och våra tjänster som bas för sin digitala infrastruktur. Med vår tjänst Cloud Connect och dess automatiserade självserviceportal kan våra kunder skapa privata och stabila anslutningar direkt till IBM Cloud, säger Peder Bank, Nordenchef på Interxion.

– Företag drar allt mer nytta av molnet för att bygga innovativa lösningar för AI, IoT och machine learning med mera. Genom access till IBM Cloud Direct Link från Interxions datacenter över hela Europa kan våra kunder skapa direkta anslutningar till IBM Cloud för att maximera sin data och hjälpa till att skapa nya affärsvärlden, säger Kit Linton, ansvarig för nätverk på IBM Cloud.

Office IT-Partner ska in på museum

Office IT-Partner Stockholm Kista blir Naturhistoriska riksmuseets leverantör av it-produkter. Affären, som är ett långsiktigt avtal som gäller produktleverans inom it för bland annat datorer, servrar och nätverk, har ett uppskattat avtalsvärde på 2 miljoner kronor.

– Vi är mycket nöjda över att ha gått ut som vinnare i upphandlingen, vilket visar på våra förmånliga priser i kombination med vår långa tekniska erfarenhet kring leverans och kringtjänster. Eftersom vi är ISO-certifierade inom kvalitet, arbetsmiljö och miljö står vi starka i konkurrensen, och kunden kan förvänta sig en leverans av god kvalitet, säger Gustav Tjernström, platschef på Office IT-Partner Stockholm Kista.