I slutet av januari meddelade Elgiganten att man slutar med kontanthantering i 78 av sina mindre butiker, som tidigare verkat under namnet Phone House.

Ett stort steg kan tyckas, men några tydliga effekter på hur handeln har påverkats är svåra att se, nu drygt två månader senare. Kedjans kommunikationschef Jessica Wallin säger så här om hur kunderna har mottagit det kontantlösa initiativet.

– Kunderna har varit väldigt förstående till förändringen. Andelen kontantbetalningar var väldigt låg redan innan och vi är inte heller först ut med att göra den här förändringen, säger hon.

Har ni märkt någon skillnad i försäljningen i de aktuella butikerna?
– Vi körde ett test i ett utvalt antal butiker i ett halvår innan vi tog beslutet att genomföra den här förändringen och det visade att det varken skulle påverka kundupplevelsen eller försäljningen. Vi har en positiv försäljningsutveckling, men det gäller för hela butikskedjan och går inte att koppla till att vi slopat kontanthanteringen i Elgiganten Phone House-butikerna.

Vad säger personalen om förändringen?
– Personalen är väldigt positiv till förändringen, framför allt så innebär det mindre administrativt arbete och därmed mer tid till mötet med kunderna, men det har också bidragit till att medarbetarna känner sig tryggare på arbetet.

Läs också: När slutar handeln med kontanter? Nu finns det ett datum för det.

Men någon utökning av antalet kontantfria butiker verkar inte vara aktuell. I de stora butikerna kommer nog kontanterna finnas kvar ett bra tag till. Det finns i alla fall ingen uttalad strategi om att göra hela kedjan fri från cash.

– Nej, det finns inga planer att göra samma förändring i de större varuhusen. Här är sortiment och kundbeteende annorlunda så vi ser inte att det kommer att ske någon förändring i närtid, säger Jessica Wallin.