Dataanalys och AI är måsten för företag att använda sig av framöver. Enligt analysföretaget IDC använder sig 75 procent av alla kommersiella företagsappar AI om tre år.

Men hur ska kompetensen räcka till för att företagen ska nå dit? Och hur ska de som hittar expertis klara tunga investeringar i den datakraft som krävs för analyser, för maskininlärning och för att skapa olika typer av mönsterigenkänning?

Läs också: Tusentals Google-anställda protesterar mot eget AI-projekt

Det är något som de stora it-jättarna nu tar sikte på att lösa när de bygger vidare på sina molnplattformar. AWS, Microsoft Azure, Google Cloud, IBM Cloud – alla arbetar på att göra det lätt för sina kunder att lägga till AI i affärstillämpningar och på så sätt minska behovet av egen AI-kompetens.

Så kan det här vara ett sätt för företagen att möta kompetensbristen – att helt enkelt köpa in verktyg och tjänster de behöver från molnföretagen? 

– Ja, det är definitivt ett steg i den riktningen, säger Johan Magnusson som forskar om it-styrning vid Göteborgs universitet.

Det handlar kort och gott om platform as a service – när plattformstjänster säljs via molnet.

– Det blir en del i den strategin där leverantörerna lägger in ny grundfunktionalitet i plattformen. 

Johan Magnusson
Foto: Erik AbelJohan Magnusson forskar om it-styrning vid Göteborgs universitet.

Och en konsekvens av det är att företagen inte längre konkurrerar med skalfördelar. Alla har tillgång till samma verktyg och tjänster oavsett storlek. De enda som konkurrerar genom storlek är plattformsleverantörerna.

– Det är en rallarsving mot företagen, kan man säga. Det drar i förlängningen undan mattan för hur många arbetar i dag.

Det är en rallarsving mot företagen, kan man säga.

Genom att på det här sättet få tillgång till verktygen för att automatisera utan att behöva ha egen specialistkompetens blir man inte heller lika personberoende – vilket också utjämnar spelplanen.

I princip innebär det dock att företagens infrastruktur knyts ännu hårdare till en handfull it-jättar – som nu också allt mer kan komma att ersätta egen it-kompetens.

Samtidigt kan det ju också kännas som en lättnad att det finns sätt att klara kompetensbristen inom ett nyckelområde som AI, är det något som cio:erna har med i sina strategier? 

– Nej, majoriteten har inte tänkt på det så ännu. Vi har varit inne i en så stark konjunktur att de flesta inte har haft tid att satsa på digitalisering på allvar – de har varit fullt upptagna med orderböckerna, säger Johan Magnusson.

Men när konjunkturen viker kommer de att tvingas snabbspola framåt och digitalisera i raskt tempo och det är då de måste få tag på kompetensen, alla samtidigt.

– Det kommer att bli en härdsmälta kompetensmässigt. Och då är det intressant att plattformarna nu har börjat pumpa ut de här tjänsterna.

Läs också: Stena Line ska bli ”första kognitiva rederiet”

Johan Magnusson är däremot inte säker på att cio:erna lyckas övertyga sina företagsledningar att satsa när konjunkturen vänder:

– Det blir spännande att se om de är lika dåliga på att visa på vad som behövs it-mässigt i verksamheten som de var 2009, då de retirerade i stället för att satsa framåt. Men om de lyckas så öppnas dammluckorna för den här typen av molntjänster.