E-handeln slår igenom på alla håll. Nu har till och med Volvo Cars börjat vässa sitt online-erbjudande och hoppas att man därigenom ska leda kunderna rätt.

Att Volvo varit långt fram när det gäller att satsa på nya digitala initiativ har vi skrivit om tidigare. Men det största fokuset brukar då ligga på självkörande bilar och andra spännande tekniska projekt. Men även inom försäljningen görs det om en hel del. Och precis som hos de flesta andra aktörer och branscher riktas blickarna mot e-handel.

Volvo Cars nya e-handelssatsning handlar framför allt om att man ska möta och lära känna kunderna på ett annat sätt än tidigare. Förhoppningarna om att folk ska spontanklicka hem en ny Volvobil när man sitter i soffan är kanske inte jättestora.

Läs också: Volvo har kopplat upp en halv miljon lastbilar – och det är bara början

My Lindström, som ansvarar för digitalt med fokus på affärsutvecklingsområden kring digitala kunder på Volvo Cars i Emea-regionen, tar utgångspunkt i hur själva bilköpet har förändrats över tid när hon förklarar hur bolaget tänker.

– Det traditionella bilköpet där man kanske på lördagen tar en buss med familjen ut till en återförsäljare för att hämta lite broschyrer och provköra bilen är inte lika aktuellt längre. Idag köper man på ett helt annat sätt, säger hon.

Hon är noga med att påpeka att olika kunder så klart har olika behov, och just det är utgångspunkten när Volvo Cars vill möta sina kunder digitalt och lära känna dem bättre.

– Vårt varumärke har gjort en resa. Idag säljer vi tjänster på ett helt annat sätt. Det handlar inte bara om att ta sig från en plats till en annan. Sedan några år tillbaka brukar det vara en förändring i livet som gör att man kanske behöver skaffa bil. Och då börjar man kolla i digitala kanaler, man kanske läser reviews på nätet eller pratar med kompisar.

My Lindström
My Lindström.

Och det är just här det nya digitala kundmötet kommer in. Grunden för den nya satsningen på digitala möten är att Volvo Cars sedan i höstas använder Salesforces produkter, med huvudsyftet att lära känna kunders livssituation och beteende för att på så sätt guida denna rätt i den stundande bilaffären med förhoppningen om att kunden ska känna sig omhändertagen och igenkänd.

– Vi började lite med att använda Salesforce inom marketing, och sedan har vi skyndat på det och jobbar med flera av deras produkter. Det handlar om att visualisera vad värdet är för kunden och när vi genomgående kan ha en gemensam plattform kan vi titta på hur vi knyter ihop kundresan. Det är viktigt att vara där kunden är och möta dem på ett sätt så att det skapar värde, säger My Lindström.

Tanken är att Volvo Cars genom att känna kundens behov ska kunna erbjuda rätt tjänst. Idag finns det oändliga sätt att införskaffa bil på. Det rena bilköpet finns så klart kvar, likaså hyrbilsvarianten. Men det stora fokusområdet just nu är alltså att hitta nya tjänster, med fokus på att det ska passa in i kundens livssituation.

Det kan handla om att använda en delningstjänst som Sunfleet, eller en ren abonnemangsvariant där man på it-branschbekant manér köper bil som tjänst. Och de olika erbjudandena anpassas efter var man bor, dels om man bor i stad eller på landet, men det är även stor skillnad mellan olika länder.

Läs också: Självkörande Volvo i dödsolycka – nu stoppar Uber projektet

Det gäller inte minst tillgången till provkörning, som numera inte nödvändigtvis måste sker hos en bilhandlare. Där skiljer det sig dock stort mellan länderna hur det ser ut. I Sverige är det exempelvis väldigt tätt mellan Volvobilarna och det underlättar så klart. I andra länder får man jobba hårdare för att tillmötesgå kunderna.

– I många länder inom Emea är vi ett mindre varumärke och då är det längre mellan Volvobilarna. Då behöver vi kunna komma till kunden. Vi kanske har något event, eller på annat sätt anpassar provkörningen efter kundens krav.

Och den typen av anpassningar gäller på flera håll.

– Användandet av våra digitala kanaler sker inte under våra traditionella öppettider och då behöver vi vara tillgängliga på ett annat sätt att möta det att hjälpa kunderna, säger My Lindström.

När det gäller e-handeln så handlar det framför allt om att erbjuda en möjlighet för kunderna att skräddarsy sin Volvobil, och då främst vilken tjänst som ska användas. Än så länge är e-handelsdelen igång i sju länder i Emea, Sverige, Norge, Tyskland, England, Spanien, Italien och Polen. Och även i USA kan man abonnera på en bil via nätet.

En annan utveckling av tjänsteportföljen är nya typer av partnerskap, likt det man tidigare har gjort med Linas Matkasse, där de digitala nycklarna spelar en nyckelroll. Exempel på sådana samarbeten där man ska underlätta för kunderna är Mat.se, vars leveranser ska kunna ske till just din bil, eller det samarbete man har med Postnords e-handelspartner, där bilen blir en brevlåda istället för att stå i en paketkö.