Den svenska handelns mest upprepade mantra de senaste åren har varit “När kommer Amazon till Sverige?”. Då syftar man så klart på e-handeln eftersom den andra delen av bolaget, AWS, sedan länge är på plats.

Något spikat svar på den frågan har dock ännu inte givits, och lär ej så göra förrän domänen amazon.se väl är uppe och igång. Men under förra veckan fick ryktenas rykte nytt bränsle när Handelns Utredningsinstitut, HUI, förutspådde att e-handelsjätten kommer dundra in i Sverige i samband med black friday. Och man förutspår även att ett sådant intåg skulle slå hårt mot en redan prövad elektronikbransch. Och givetvis håller de stora kedjorna ögonen ständigt öppna för den konkurrens det skulle innebära.

– Vi har självklart stor respekt för alla konkurrenter och så även för Amazon. Alla nya aktörer som kommer in på marknaden påverkar på ett eller annat sätt, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten och konstaterar vidare:

– Jag tror främst att det skulle innebära en utslagning bland andra e-handlare. Branschen har ett behov av konsolidering för kundens bästa och Amazon kommer att bidra till en konsolidering i den digitala världen. Där är hemelektronikbranschen ganska utspridd idag.

Läs också: Amazon lägger 190 miljarder på forskning – dubbelt så mycket som Apple

När det gäller den egna affären är han dock segerviss.

– Samtidigt som vi har stor respekt har vi stor tilltro till vår omnikanal, där vi har 165 butiker som ligger nära konsumenterna, kombinerat med den digitala resa vi har gjort. Det är vår styrka och den ska vi hålla kvar, säger Niclas Eriksson.

Samtidigt pratas det om butiksdöd framöver, ju mer e-handeln tar över. Hur många av de 165 butikerna kommer ni att ha kvar då?

– Det får framtiden utvisa. Så länge vi har ett bra kundflöde i butikerna kommer vi att finnas kvar. Det som blir än mer viktigt idag är rådgivning, där man får hjälp med vad som är rätt produkt just för mig. De individuella behoven blir bara mer och mer individuella, och det gör att det finns ett behov av att få hjälp. Vi är i grund och botten sociala individer och har behov av att prata med varandra och att hjälpa varandra. Dessutom finns det ett stort behov på servicesidan, om något skulle gå galet. Just nu har vi en bra trend i butikerna, och en fantastiskt bra trend digitalt.

Black friday är senaste budet och ni har ju slagit stenhårt på black friday-trumman de senaste åren. Hur skulle det kännas om Amazon kom in och sabbade er stora fest?

– Det har varit många som har uttalat sig. De skulle komma under black friday 2017 också. Det senaste uttalandet är att de kommer under black friday 2018. Det finns alltid ett behov av att skapa rykten på marknaden. Vi håller oss lugna och väntar på den dagen de ska komma. Vi står på en väldigt stabil grund och har gott självförtroende och en trygghet i det vi har, men vi har som sagt alltid stor respekt för konkurrenter.

Hos Netonnet har man givetvis också tentaklerna utåt för att vara beredda den dagen Amazon kommer. Men enligt kommunikationschef Nora Ay kommer den amerikanska jättens intåg inte påverka hur Netonnet jobbar.

– Internationell konkurrens finns redan idag, men det är klart att man har respekt för aktörer som kommer in på vår marknad. Vårt fokus kommer alltid att ligga på vår verksamhet och våra kunder. Vi försöker vara så bra och relevanta som möjligt för våra kunder, och det kommer inte att påverkas av att det kommer en ny aktör, säger hon.

Ligger inte ni extra mycket i riskzonen i och med att ni främst är en e-handlare?

– Vi är en omnikanalsaktör i alla avseenden, och en nyligen publicerad studie från Google visar dessutom att vi är bäst i Norden och fjärde bäst i Europa på omnikanal. Netonnet grundades som en e-handlare 1999 med den enkla idén om att förse svenska hushåll med hemelektronik till lägre priser än hos vanliga butiker, det har inte påverkats av konkurrensläget som löpande förändrats. Istället har Netonnet anpassat sig utifrån kundernas förändrade förväntningar, krav och köpmönster och alltid försökt vara steget före. Kort sagt, vi agerar alltid utifrån kunden och dennes förväntningar och inte utifrån konkurrensbilden. Med det sagt så kan naturligtvis kundens förväntningar påverkas av nya aktörers intåg vilket vi alltid är lyhörda för. Viss konkurrens driver förändring och utveckling vilket är bra för både konsumenten och företagen.

Läs också: Trump fortsätter hacka på Amazon 

Och Nora Ay framhåller gärna att det inte finns någon anledning att ändra en vinnande strategi, och hänvisar till att bolagets fokus på kunden-strategi har hängt med ett tag.

– Tittar man på våra ägare, så kan man konstatera att 1951 var de ganska ensamma, och de står kvar än idag. Det är för att vi anpassar oss efter kunderna och inte efter konkurrenterna. Det är så vi alltid har gjort och det kommer vi att fortsätta göra.

På Media Markt finns det en vana att tampas mot Amazon hemma i Tyskland, men på för den svenska verksamheten har man en avvaktande hållning inför de ständiga ryktena.

– Vi följer så klart Amazon. Det är svårt att prata om eventuella strategier förrän de egentligen är här. Det är mest rykten som går, vi vet inte vad de har för planer, säger kedjans kommunikationsansvariga Jenny Pedersén.

Vad skulle det innebära om de drar igång i Sverige på black friday, en dag som blivit allt viktigare för er?

– Vi var ganska tidiga med black friday och konkurrensen där har ökat, men det har samtidigt blivit mer etablerat hos svenskarna. Vi fokuserar som sagt på vår egen verksamhet, där vi förbättrar logistiken och jobbar med lageroptimering. Om Amazon kommer får vi ta det då.