Enklare mobiltelefoner hade en ”relativ boom” under 2017, enligt analyshuset IDC, i en ny rapport om mobiltelefonförsäljningen i Emea-området (Europa, Mellanöstern och Afrika).

Totalt ökade försäljningen av enkla telefoner med 8,7 procent till 206 miljoner sålda enheter, och IDC konstaterar i rapporten att det inte bara handlar om att den här kategorin ”hade ett uppsving i Afrika, utan också i Europa faller försäljning­svolymerna av enklare telefoner långsammare än tidigare”.

Läs mer: 5 annorlunda smartphones - som bevisar att innovation råder i branschen

De smartare varianterna hade det tuffare. Det är en mogen marknad, och trots många uppseendeväckande lanseringar förra året så minskade försäljningen av smartphones i Emea-området med 3,5 procent till 361 miljoner sålda enheter.

Värdet på smartphone-marknaden var ”marginellt lägre” mätt i dollar och mer tydligt lägre mätt i euro, där det totala värdet gick ner från 101 miljarder euro 2016 till 96 miljarder.

– Om man ser på den europeiska marknaden så lägger konsumenter mer pengar på telefoner samtidigt som de köper mer sällan, säger Simon Baker, analytiker på IDC. Det här var ett år då den europeiska ekonomin visade tecken på återhämtning, och minskningen beror mer på att smartphone-marknaden mognar.

Apple stod ut på en tuff marknad. Toppmobilen Iphone X lanserades i november men kunde bidra med 4,3 miljarder dollar till Apples försäljning i Europa, och den stod därmed för över en sjättedel av företagets totala försäljning under året. I Europa totalt låg försäljningsutvecklingen stilla för Apple.

Läs mer: Huawei-toppen spår massdöd i smartphone-branschen

I Emea stod Iphone för 37,5 procent av det totala värdet på smartphone-marknaden. Det såldes 57 miljoner Iphones i Emea under året, vilket var en uppgång från 54,8 miljoner året innan.

I övrigt kan konstateras att återlanseringen av Nokias varumärke av HMD inneburit det här märket tagit tillbaka en del av sina positioner i många av de länder där gamla Nokia var som starkast. Över hälften av den globala Nokia-försäljningen skedde i Emea-området.