Klockan tickar snabbt mot 25 maj, det vill säga det datum då EUs nya data­skydds­regler GDPR börjar gälla.

Många blickar är riktade mot nätjättarna inför detta. Facebook uttalade sig i frågan under gårdagen, vid en träff med journalister på företagets huvudkontor.

Läs mer: Nätjättarnas krisvår kulminerar med GDPR – ”Det är blodigt allvar nu”

Rob Sherman som har titeln deputy privacy officer på företaget säger att det sociala nätverket redan den här veckan kommer att börja fråga européerna om tillstånd för olika sätt att använda deras data, men han tillägger att det inte kommer att vara möjligt att helt välja bort riktad marknadsföring.

Det här skriver nyhetstjänsten Reuters.

– Facebook är en reklamstödd tjänst, säger han.

Facebook-användare kommer att kunna begränsa den typ av data som marknadsförare använder för att rikta sina budskap mot platser, men ”alla annonser på Facebook är i någon mån riktade, och detta gäller också för offline-annonsering”, tillägger han.

Facebook kommer vidare att använda sig av godkännandeformulär – textsidor som kräver att man klickar på en knapp för att ta sig vidare – för att erhålla godkännande.

Facebook mobilapp
Foto: Facebook

Läs mer: Facebook-skandalen kokar ner till en fråga: Vem litar du på?

De här formulären kommer att dyka upp på Facebooks webbplatser och mobilappar i Europa den här veckan och globalt de kommande månaderna.

De kommer dock inte att ge användarna möjligheten att ”neka”. Istället ska de guida användarna till antingen ”acceptera och fortsätta” eller ”hantera datainställning”, skriver Reuters.

Facebook självt uppger i ett pressmeddelande på eftermiddagen att de kommer att fråga samtliga sina användare att göra sina val inför:

  • Annonser som bygger på data från samarbetspartners: Användare får nu välja om de vill att Facebook använder data från samarbetspartners eller ej, vid visning av annonser.
     
  • Profilinformation: Facebook kommer att fråga om användare vill fortsätta att dela informationen om sin politiska ställning, religiösa åskådning eller civilstatus och om Facebook får använda den informationen.
     
  • Ansiktsigenkänning: I samband med de nya uppdateringarna får Facebooks användare möjligheten att använda ansiktsigenkänning för att bättre skydda persondata.
     

Facebook kommer även att be användarna att godkänna de uppdaterade användarvillkoren och den nya datapolicyn.