Som Computer Sweden tidigare har skrivit har amerikanska försvarsdepartementet Pentagon dragit igång en upphandling modell större. 10 miljarder dollar – eller 84 miljarder kronor är upphandlingen värd. Jedi, som den kallas, omfattar både plattformtjänster och infrastruktur i molnet. Kontraktet ska löpa över 10 år.

Inte så konstigt att leverantörerna satsar här. Amazon Web Services genomför till exempel intensiva marknadsföringskampanjer riktat mot Pentagon just nu, skriver amerikanska nyhetskanalen CNBC.

Läs mer: Pentagon i jättelik molnupphandling – värd 84 miljarder

Till exempel har en rad AWS-annonser för ett kommande event dykt upp på väggarna i tunnelbanestationen Pentagon. Tidigare har de här reklamplatserna köpts av företag med tydlig koppling till försvarsindustrin.

Därtill storsatsade AWS förra veckan på den årliga Sea-Air-Space-konferensen i Washington DC.

AWS intresse för Pentagon är inte nytt. De har redan en rad lukrativa affärer med försvarshögkvarteret och deras molntjänster har certifierats för de här känsliga systemen.

Men en talesperson för Pentagon säger till CNBC att det inte finns någon favorit i den här upphandlingen, utan att ”det är en öppen konkurrens för att få fram den bästa molnlösningen”.

Affären är heller inte utformad för en specifik leverantör. ”Faktum är att flera leverantörer kan bilda ett partnerskap för att erbjuda oss en konkurrenskraftig lösning”, säger hon.