För ganska exakt ett år sedan presenterade Advania sitt köp av Caperio. Nu sker nästa del av konsolideringen av det svenska b2b-återförsäljarledet.

Idag meddelar nämligen Addpro att man köper kollegan ITF. Det är Addpros ägare, riskkapitalbolaget Adelis Equity Partners, som ligger bakom investeringen, och för ITF:s del innebär affären att ett antal av bolagets huvudägare kliver in som delägare i den nya konstellationen.

Addpros vd Nicklas Persson säger att det finns tre huvudanledningar till att valet föll på ITF.

– Vi har tittat på ett tjugotal olika alternativ och konstellationer och vi fastnade för ITF då deras värderingar och sätt att göra affärer passar väldigt bra in hos oss. Vi passar även bra ihop på kundsidan. Vi har inga gemensamma kunder, men vi har erbjudanden som gör att det går att ha korsförsäljning på de kunder vi redan har. Och dessutom har Addpro ingen representation i Stockholm idag, men vi har hela tiden haft en plan att vi ska komma in på Stockholmsmarknaden igen, säger han.

Läs också: Revanschen mot gamla kollegorna: ”Vi har inte förlorat en enda affär”

ITF har runt 80 anställda, där cirka 70 sitter i Stockholm och ett tiotal i Göteborg. Addpro har strax över 200 anställda med kontor i Malmö, Helsingborg, Göteborg och Kristianstad. Och när den nya konstellationen kommer på banan ska gracerna fördelas på följande sätt mellan Nicklas och Nicklas.

– Jag blir vd och Nicklas Henriksson blir marknadschef och vice vd. Vi känner varandra sedan ungefär tio år tillbaka, säger Nicklas Persson och utvecklar hur det nya bolaget ska bli.

– Vi är övertygade om att det här blir bra för bägge organisationerna. Vi räknar med att landa på en gemensam omsättning på 900 miljoner i år och en stor del av det är tjänsteförsäljning. Vi har ungefär 80 procent av vår leverans som är tjänstebaserad och ITF har cirka 70 procent av intäkterna från produktsidan.

Vad ska ni heta?

– Vi kommer byta namn till Addpro så småningom.

Så ni skrotar det gamla klassiska namnet Svensk IT-Funktion?

– Det är faktiskt fullt möjligt att vi kommer ha det namnet kvar på någon form av koncept. De har till exempel en väldigt bra modell för arbetsplats som tjänst. Vi kommer att vara pragmatiska och strävar efter att ta det bästa från båda sidor.

Att ett mer tjänsteinriktat bolag köper ett mer hårdvaruinriktat känns igen från affären mellan Advania och Caperio för ett år sedan.

– Grundtanken är densamma. Sedan har jag fått intryck av att ITF har lite mer funktionsleverans och konsultkompetens än Caperio, säger Nicklas Persson.

Atea är fortfarande dominanten på den svenska b2b-marknaden. Nu väljer alltså ytterligare två av jättens rivaler att slå sig ihop.

– Vi känner att om vi ska bli en av del ledande leverantörerna inom moln och applikationer så tror jag att det här är rätt väg att ta sig in. För att lyckas med det behöver du ha lite storlek. Det gör att du kan skala leveransen mer och vågar ta lite mer risker, säger Nicklas Persson.

Läs också: Strunta i möten och löjliga regler – så blir du mer produktiv enligt Elon Musk

Och givetvis kommer nya Addpro också att slåss en hel del mot Atea även om Nicklas Persson inte vill måla ut det som huvudkonkurrenten.

– I vissa affärer är Atea absolut en konkurrent. De är nog mer en konkurrent till ITF eftersom de har mer affärer i den publika sektorn. Vi har inte lika mycket där. Annars är det väl Advania och Candidator och the usual suspects som är konkurrenter.

Hur mycket betalar ni?

– Det kommer vi inte säga, men det är en marknadsmässig betalning.

Kommer det att bli några neddragningar när ni ska slå ihop bolagen?

– Nej, det finns inga sådana planer. Det här är en ren offensiv affär. Det är möjligt att det går att hitta några synergier, men utgångspunkten är att vi behöver få in mer personal. Vi behöver all hjälp vi kan få om vi ska fortsätta agera offensivt.

Och Nicklas Perssons namne och nya kollega, Nicklas Henriksson, vd på ITF, låter också mycket nöjd med affären. Inte minst gläds han med hur beskedet har tagits emot internt.

– Det här är otroligt spännande. Och det jag tycker är extra roligt är att alla internt som har hört om våra planer har blivit väldigt exalterade och bara undrat när vi kan sätta igång. Man är alltid lite orolig för hur det ska tas emot och då känns det alltid bra när mottagandet är positivt och att man ser att vi passar så pass bra ihop. Tillsammans kommer vi att kunna öka farten markant och erbjuda kunderna en större tjänsteportfölj, säger han.